– Det landet ikke spesielt langt inne. Jeg reagerte først da flyet fremdeles hadde fart ved enden av rullebanen, forteller den erfarne AFIS-fullmektigen i tårnet på Stord lufthamn.

Rikstad var på vakt da maskinen fra Stavanger satte hjulene ned på den 1200 meter lange flystripen, og reagerte ikke på landingen.

– Jeg fulgte flyet ved selvsyn fra det var om lag 20 nautiske mil unna og til det landet. Dessuten hadde jeg normal radiokommunikasjon med mannskapet. Jeg ante derfor fred og ingen fare, sier stordabuen.

Først da flyet nærmet seg stoppfeltet i nordenden av flystripen, slo Rikstad alarm.

– Jeg kontaktet umiddelbart branntjenesten på flyplassen da jeg så at flyet ikke stoppet. Og det tok vel ikke mer enn sekunder før bilene rykket ut, mener Rikstad.

Så ringte han AMK-sentralen i Haugesund. Rikstad konstaterte røyk etter at flyet hadde om lag 100 meter ut og ned av rullebanen. Ikke langt fra sjøen brant flykroppen opp etter en eksplosiv brann.

– Dette vekker vonde minner. Da ni mennesker omkom i en flyulykke her i 1998, ble jeg oppringt på natten. Og hadde tunge stunder i ettertid. Jeg tåler mindre enn før, så slikt tar på, sier Rikstad.