• Vin bør selges i spesialbutikker og ikke hos dagligvarekjedene. Vinsalg i blomster- og delikatessebutikker vil skape flere fagbutikker og øke vareutvalget til folk flest.

Det er Frode Hetlevik som sier dette. Sammen med broren Ove eier og driver han Blomsterdekor som har syv blomsterbutikker i Bergen, Oslo og Kristiansand.

— Matvarekjedene har skodd seg på å gå inn i snart alle spesialmarkeder med dumpede priser på de enkleste produktene. Dermed tar de betydelig markedsandeler fra fagbutikkene, sier Hetlevik. - Konsekvensen er at dette reduserer antall spesialbutikker og dermed et større mangfold av butikker og vareslag vi ellers kunne hatt.

Hetlevik synes ikke det er rimelig at de fire store matvarekjedene som har norges rikeste menn som eiere, med det tynneste vareutvalget i Europa, skal bli belønnet med å få lov å selge vin. Det vil nettopp forsterke deres posisjon og svekke mangfoldet ytterligere, mener han.

Vin og blomster i Danmark

— I Danmark og andre europeiske land selges det masse vin i blomsterbutikker. Begge deler er vanlige gaveartikler og det lages veldig mye blomsterdekorasjoner som inkluderer vinflasker, sier Hetlevik.

Han mener spesialbutikker vil kunne lære seg og tilby en helt annen fagkunnskap på vin, enn hva personalet hos matvarekjedene vil gjøre.

— Vi vil også kunne tilby et bredere assortiment enn matvarekjedene som konsentrerer kun om pris og noen få produkter.