Kjellnes er lettere oppgitt over bilførere som ber om trøbbel på glatten.

— Med litt bedre planlegging, kunne mange episoder på hålkeføret vært unngått. Dropp bilen så sant du kan, oppfordrer hun.

«Aldri opplevd maken» 81-åringe Inga Johanne Jebsen Haave på Fjøsanger er en de av mange som har fått assistanse fra Falken.

— Jeg har kjørt bil siden 1946, men aldri opplevd maken til føre. Jeg hadde ikke nubbesjans til å komme opp den lille bakken ved utkjørselen min. Derfor ringte jeg etter hjelp, stønner hun da BT treffer henne på hålken i Rieber-Mohns vei. 81-åringen nekter likevel å la bilen stå.

— Kjøre skal jeg, så lenge helsen holder, sier hun.

«På' an igjen»

Driftssjef Atle Smievoll i Falken måtte i går forlate kontorstolen og ta sin tørn ute i felten. Det ble en hektisk dag.

— Det har gått i ett. Jeg har ikke vært borti noe liknende siden midten av 1980-tallet. Nå har situasjonen roet seg noe i forhold til 1. nyttårsdag. Da var det helt tut og kjør. Men begynner det å regne før isen forsvinner, er det på' an igjen, frykter Smievold.

Mens fotgjengere og bilister i Bergen sklir rundt på veiene, gnir bilbergerne seg i hendene. Glatten er god butikk for dem som lever av å taue biler.

— Ja visst. Men føret er nå først og fremst fortvilende for kundene våre, da, insisterer vaktleder Kjellnes i Falken.

Helt umulig å kjøre

Falken-bilene i Bergen hadde hele 54 utrykninger 1. nyttårsdag. I går fortsatte skytteltrafikken mellom biler eierne ikke fikk av flekken.

— Verst er det på bratte sideveier i Laksevåg, Godvik, Åsane og Arna. Enkelte steder er det helt umulig å ta seg frem, sier Kjellnes.

Også de andre bilbergingsselskapene har fått det hett om ørene.

— 1. nyttårsdag var det så ille at jeg som regel måtte gi en håndsrekning til flere bilister jeg møtte på vei til de jeg egentlig skulle hjelpe. Folk kom seg ingensteds, forteller sjåfør Espen Landro i Bilberging og Transportservice på Fjell. Han og kollegene har kjørt i et strekk de siste dagene.

— Mye klabb og babb på glatten kunne vært unngått dersom det hadde vært saltet og strødd tidligere, mener Landro.