• Hver av disse blokkene har vekten av en personbil. Hvis de hadde løsnet ville det ikke gått bra, sier politibetjent Paul Henriksen i Odda.

Torsdag 24. november ble politiet i Odda kalt ut av Statens Vegvesen for å kontrollere et vogntog på E134 i Odda.

— De hadde stoppet det på kontrollposten på Seljestad, og mistenkte at lasten ikke var godt nok sikret, sier lensmann Øyvind Rosseland.

Og det stemte. Da politiet kom ut fant de 16 sinkblokker på til sammen 28 tonn som kun var sikret med en tredjedel av de nødvendige stroppene.

Klippet skiltene

— I tillegg hadde lasten skarpe kanter, og det var ikke brukt beskyttelse for å hindre lasten i å gnage på stroppene, sier lensmannen.

Vakthavende jurist skrev ut et forelegg på 8000 kroner, og politietbetjent Paul Henriksen klippet skiltene i påvente av betaling. Politiet tok beslag i både last og vogntog i og med at vogntoget var utenlandsk.

— Det er for å sikre at de betaler. Boten ble betalt dagen etter og vogntoget fikk kjøre videre, sier Rosseland.

— Men dette kunne blitt en veldig farlig situasjon. Vi har sett mange stygge ulykker hvor lasten forlater vogntog på grunn av for dårlig sikring, fortsetter han

- Dette er farlig

Han sier den usikrede lasten utgjorde stor fare skadepotensiale.

— Hvis en intentanende bilist blir truffet av noen sånt kan det oppstå svært farlige situasjoner. Det kan fort være siste lysglimt, sier han.

Politibetjent Henriksen, som inspiserte lasten, er rystet.

— Hver av disse blokkene veier mer enn en personbil. Det er helt klart at dette er farlig. Veggene i kapellet på et slikt vogntog klarer ikke å holde igjen lasten om den hadde løsnet, sier han.

STOPPET: Statens Vegvesen stoppet dette vogntoget torsdag forrige uke. Politiet ble raskt tilkalt for å inspisere lasten.
STATENS VEGVESEN
ALT FOR LITE: - Sinkblokkene er glatte på undersiden, noe som gir liten friksjon mot underlaget. De skal sikres med stropper som kan holde halvparten av vekten sideveis, disse holder maks 200, sier Henriksen.
STATENS VEGVESEN