Hurtigruten Vesterålen krasjet i går inn i kaien i Bergen med baugen først i en fart på 4,1 knop, etter å ha mistet motorkraften i det de skulle legge til havn.

Tidligere kaptein på Hurtigruten Helge Brudvik tenker med gru på hva som kunne ha skjedd om ikke båten hadde stoppet i kaien.

— Det kunne virkelig blitt en katastrofe Hurtigbåten «Snarveien», som lå klar til avgang like innenfor, hadde vært som smør for det skipet, sier kapteinen.

Tidligere cruiseskipkaptein Håkon Gangdal er enig.

— Det er ikke godt å si hva som kunne skjedd da. Vi ser jo på videoen at «Snarveien» legger fra land rett etterpå, så det kan ha vært en del folk om bord, sier han.

Kaptein på «Snarveien» Helge Øksnes forteller at han hadde med seg 60 passasjerer da han la fra kai ved 14-tiden i går.

— Det ville vært maksimal uflaks hvis den skulle truffet oss, men det blir jo bare hypotetisk, sier han.

Alt for stor fart

Etter å ha sett kartvideoen der Hurtigruten krasjer i kaien er de tidligere kapteinene klar på at farten etter hvert er altfor høy.

— Det ser ut til at de begynner å sakke av når de runder Nordnes, og det er et helt normalt, sier Brudvik.

Ettersom skipet nærmer seg kaien, burde derimot farten gått betraktelig mer ned.

— Cirka 500 meter fra kaien holder skipet rundt 12 knop. Det virker veldig mye, mener Brudvik.

— På vei inn mot kaiområdet, holder de rundt seks knop. Det er også altfor høyt.

Mysterium at båten ikke svinger

Ragnar Norum i Hurtigruten forteller at skipet egentlig skulle svingt da det var på linje med Georgernes Verft, og her holder det rundt 12 knop.

Skipet skulle da vanligvis ha snudd 180 grader, og bakket inn til kaien.

Vesterålen fortsatte i går rett frem, og prøvde å redde seg inn ved å sette i full revers.

— Da man nærmet seg kaien, la man til all motorkraft i revers, og fikk en blackout i maskineriet, forteller Norum.

— På det tidspunktet hadde man ikke noe annet valg. Men hvorfor skipet ikke svingte der de pleier, er et mysterium. Om det er teknisk, været eller navigasjon, det er det vi skal finne ut nå, sier Norum.

Han nevner at strøm og andre forhold kan ha påvirket, men at det er for tidlig å si.

— Normalt skal man ha liten fart i havnebassenget. Fem knop er beregnet som «sakte fart», sier Norum. Han understreker at han ikke kjenner disse prosedyrene fullstendig.

Dundret i kaien

— Jeg vet jo ikke helt hva de har tenkt på, men når uhellet først var ute, har landgangen i hvert fall tatt av fart og gitt skipet en relativt myk brems, sier Norum.

Det er ikke klart om kapteinen bevisst prøvde å styre inn i kaien, for å unngå å treffe hurtigbåten som lå til kai lenger frem.

— Han kan ha styrt med roret, selv uten full motorkraft. Men det som skulle vært en 90-graders sving, ble nå bare en svak bue, sier han.

— Vi er jo selvsagt veldig glad for at ikke folk i gangbroen eller under, understreker Norum.

Kjørte videre samme kveld

Båten ble i går inspisert av Sjøfartsdirektoratet, og gjennomgikk tester med Det Norske Veritas. Man klarte ikke å fremprovosere en liknende blackout under testene, og Sjøfartsdirektoratet opplyser at både motor og manøvreringssystemer fungerte som de skulle under testen.

— En blackout er litt som en sikring som blir overbelastet, forklarer Norum.

— Det man gjorde var å restarte systemene, og så var de i gang igjen like etter ulykken, sier han.