— Jens Stoltenberg bryter med intensjonen i klimaforliket når han lover statlige belønningskroner til Trondheim hvis de innfører bensinavgift og til Bergen hvis det blir dyrere å kjøre gjennom bomringen om morgenen. Vi skal belønne tiltak som virker, ikke symbolpolitikk, sier Solberg.

Hun benyttet anledningen til å lange ut mot Arbeiderpartiets klimapolitikk da hun holdt foredrag om klimaforliket for lokalpolitikere og byråkrati i Bergen i går.

- Null effekt

Ap i Bergen har vedtatt å være prinsipielt for rushtidsavgift i bompengeringen fra 2012. Frem til det åpner partiet for at det kan bli dyrere i rushtiden, mot at det blir billigere på andre tider av døgnet.

I Trondheim vil Ap, som styrer sammen med SV, innføre en lokal bensinavgift på 60 øre literen. Pengene som kommer inn på ordningen, skal brukes til å styrke kollektivtrafikken.

— Jeg synes ikke dette er tillitvekkende tiltak i det hele tatt. Transportøkonomisk institutt sier jo at 60 øre literen har null effekt. Folk vil kjøre like mye bil, bare få litt mindre penger i lommeboken, sier Solberg.

— Men det vil gi Trondheim 65 millioner kroner i året å bruke på bedre kollektivtransport. Hvordan skal kommunene satse på buss og bane uten penger til det?

— Regjeringen må bevilge mer. Dessuten kan man gjøre mye ved å la bussene få forrang i trafikken og bruke reguleringsmyndigheten sin, sier Solberg.

- Må kline til

Hun er heller ikke nådig mot forslaget til rushtidsavgift Ap i Bergen har kommet med.

— Skal de først innføre avgifter må de være ærlige og kline skikkelig til. Først når det koster 40-50 kroner å kjøre gjennom bomringen, vil trafikken gå ned. Men det vil ramme barnefamilier og andre som må kjøre om morgenen, sier hun.

- Puslete fra Solberg

Aps gruppeleder i bystyret, Terje Ohnstad, satt i salen og hørte på Solbergs bredside.

— Solberg bagatelliserer problemene i Bergen. 55 prosent av klimautslippene i kommunen kommer fra transport. Når noen er villige til å gjøre noe mot det, avviser hun det som nytteløst. Men hennes egne forslag er veldig puslete, sier Ohnstad.

Det siste er Nils Tore Skogland, leder i Naturvernforbundet Hordaland, enig i.

— Det er lett for Solberg å harselere over Arbeiderpartiet, for de gjør ikke nok. Men hennes egne tiltak er heller ikke i nærheten av det som trengs, sier han.

Ohnstad mener Bergen er nødt til å gjøre noe for å sikre seg en større pott av de statlige belønningsmidlene.

— Konkrete restriksjoner blir premiert, for eksempel rushtidsavgift. Jeg er bekymret over at andre byer har kommer lenger enn Bergen, og vil få en større pott enn oss, sier han.

Scanpix