Alt rotet og usikkerheten rundt driften av Ulriksbanen har fått SV til å reagere. Partiet er lei «år med tilløp til skandaler, rot, sikkerhetsbrudd og økonomiske problemer », skriver SVs gruppeleder Oddny Miljeteig i en pressemelding.

Tryggere med kommunen

— Vi vil derfor be byrådet forberede en sak for bystyret der de foreslå å la kommunen overta, sier partisekretær Kjartan Haugsnes.

SV er lite begeistret for tanken om at tidligere daglig leder Torbjørn Sirseths sønn skal få overta Ulriksbanen. Partiet mener det er uansvarlig å inngå en leieavtale med Christian Foss på 35 år med opsjon på 35 nye.

— Dersom kommunen skal overta, kan det først skje om fire år. Er det ikke da bedre å la Foss overta allerede nå og starte oppgraderingen av banen?

— Selv om kommunal overtakelse betyr at vi først får hånd om banen om fire år, er vi villige til å vente.

SV mener at det offentlige kan sikre forutsigbarhet og sikkerhet for banen.

— Skulle vi overført den driftskvaliteten vi ser på Ulriksbanen til Bergen havn, ville vi ikke fått anløp av en eneste cruisebåt.

— Et offentlig eierskap, som ikke bare er opptatt av bunnlinjen, kan sikre at banen ikke detter ned, legger han til

Bedre enn Cutty Sark

En overtakelse av Ulriksbanen er i SVs øyne også et uttrykk for en offensiv kommunal næringspolitikk.

— Man må spørre seg hva kommunen kan gjøre for at Bergen skal bli en mer attraktiv turistby. Kanskje kan en kommunal overtakelse være et slikt tiltak. Det er i hvert fall bedre enn å gi 250.000 kroner til Cutty Sark. Da reduseres jo kommunen til å stå på sidelinjen å vinke.

Haugsnes advarer dessuten kommunen om på slutten av bystyreperioden å inngå en avtale som strekker seg langt inn i dette hundreåret.

Mener private er best

Finansbyråd Henning Warloe sier til BT at han ikke har bestemt seg for hva kommunen skal foreslå. Derfor vil han ikke kommentere advarselen fra Haugsnes.

Inne 17. mai må byrådet ha avklart sin mening om å gi Christian Foss en festeavtale for Ulriksbanen. Det Warloe alt nå kan slå fast er at byrådet ikke vil foreslå å kjøpe Ulriksbanen.

— Det krever en stor grad av kommersiell kompetanse å utvikle og drive en turistattraksjon av Ulriksbanens kaliber. Her er jeg overbevist om at private aktører er bedre egnet til det enn kommunen. Det er grunn til å være litt mer selvkritisk til hva kommunen faktisk kan gjøre.

Silje Katrine Robinson