Med pass fra Sri Lanka, norsk oppholdstillatelse og invitasjonsbrev fra slektninger i Canada, skulle alle papirer være i orden for den 75 år gamle kvinnen.

I går skulle Selvanayaki Rasalingam fly med Iceland Air til Canada for å besøke slektninger hun ikke har sett på 15 år.

Har du lite bagasje, utenlandsk navn og lite norskkunnskaper bør varsellampene lyse. (Bjørn Tore Larsen, Icelandair)

Hennes datter var med på flyplassen for å hjelpe gjennom innsjekkingen og frem til sikkerhetskontrollen. Moren sitter i rullestol og trenger litt hjelp.

— Det var ingen problemer, så jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem, forteller Raajini Rasalingam.

For lite baggasje

Men på veien hjem får hun en telefon fra SAS som håndterer Icelandairs avganger fra Bergen.

— «Du må hente din mor», sa de ifølge Raajini.

Da hun ville vite hvorfor, fikk hun fire forskjellige grunner i rask rekkefølge.

Først var billetten ugyldig, så var det betalingsmåten som ikke kunne godtas, så var passet ikke gyldig og til slutt var papirene ikke i orden.

— Jeg visste at alt dette ikke stemte, så jeg begynte å forklare. Men ble fort avbrutt. «Flyet er gått», sa de bare. Det var ikke mer å snakke om.

Det viste seg at moren ble stoppet ved billettkontrollen på vei inn i flyet.

En SAS-ansatt mistenkte henne for å prøve å komme inn i Canada på falsk grunnlag.

Vedkommende mente kvinnen hadde for lite bagasje for et to måneder langt opphold i Canada.

— Veldig opprørt

Det var også mistenkelig at billetten var betalt kontant.

Men ingenting av dette stemte, forteller Raajini.

Moren hadde bedt om å få ringe sin datter, men fikk ikke låne telefon. Hun snakker engelsk, men klarte ikke overbevise vedkommende om at alle papirer var i orden.

— Jeg er veldig opprørt over behandlingen min mor har fått, sier datteren Raajini.

Varsellamper

  • Vi kan ikke annet enn å beklage på det ytterste, sier ansvarlig for Icelandair i Norge, Bjørn Tore Larsen.

Han mener det ble tatt en avgjørelse ved flydøren som er meget diskutabel.

Glippen skjedde allerede ved innsjekkingen, mener han.

Han forklarer at flyselskapet risikerer bøteleggelse og problemer med Canadiske myndigheter dersom folk med falske papirer kommer med flyet.

— Vi har lært oss noen tegn vi skal se etter. Har du lite bagasje, utenlandsk navn og lite norskkunnskaper bør varsellampene lyse og innsjekkingspersonalet skal stille noen ekstra spørsmål. I går skjedde ikke dette ved innsjekkingen. Derfor ble det stilt noen ekstra spørsmål ved gaten, noe som ikke er i samsvar med prosedyrene, ifølge Icelandairs mann.

Er ikke dette å mistenkeliggjøre folk?

— Det er fælt, men slik er det bare. Det må tas forholdsregler, det er vi alle tjent med.

Han mener hendelsen i går handler mest om hvordan 75-åringen ble behandlet og beklager måten det hele skjedde på.

— Det er klart at i går gjorde noen en feil. Vi tok en avgjørelse på grunnlag av feilaktige opplysninger.

SAS sier via sin kommunikasjonssjef, Kenneth Vikse, at de bare handlet ut fra instrukser gitt av Icelandair, men at det likevel var merkelig og uvanlig at en passasjer ble stoppet ved gaten på denne måten.

I går var mor og datter igjen på Flesland. Icelandair har skaffet ny og oppgradert billett, - og SAS lovet at moren skulle få sjekke inn uhindret.

— I am deeply worried, (jeg er svært bekymret) sa likevel den 75 år gamle kvinnen mens hun ble trillet mot sikkerhetskontrollen. Opplevelsen på mandag hadde ikke sluppet taket.