— Det har vært en ekstrem helg, sier driftssjef Oscar Bergheim i Fjord1.

Stengingen av Gudvangatunnelen har den siste tiden ført til lange køer på veiene de siste dagene, og fergesambandet Bruravik-Brimnes er en av flaskehalsene. Søndag kveld ble det meldt om 5-6 kilometer med kø og opptil tre timers ventetid på Brimnes. Politiet rykket til slutt ut for å dirigere trafikken, etter at stygge forbikjøringer skapte kaos i køen.

Kø til klokken 3

Ved 23-tiden ble det meldt at køene var minkende, men først klokken 3 i natt var køene helt avviklet.

— Sambandet er ikke dimensjonert til å håndtere slike trafikkmengder, sier Bergheim.

Etter tunnelstengingen er kapasiteten på sambandet økt.

— To ferger har gått med 20 minutters frekvens - i praksis uten stopp, mellom 9.30 og 21.30. Fra 21.30 har én ferge gått med 40 minutters frekvens. Vi har satt inn den kapasiteten som har vært mulig, sier Bergheim.

Hadde ikke ekstra mannskap

— Kunne dere ikke fortsatt med to fartøy utover kvelden og natten?

— Mannskapet på fergene kan maksimalt jobbe 14 timer sammenhengende. Det hadde dette mannskapet gjort da de gikk av vakt søndag kveld. Skulle vi fortsatt å kjøre to ferger, måtte vi fått inn nytt mannskap. Det lar seg ikke gjøre på en søndag kveld, sier Bergheim.

Han vedgår at den enorme trafikken søndag ikke var helt forventet.

— Det kom mer trafikk enn vi hadde forutsett. Hadde vi visst det, kunne vi gjort et forsøk før helgen på å skaffe ekstra mannskap. Men ut fra det vi så torsdag, som var den største trafikkdagen så langt, var det grunn til å tro at det roet seg utpå kvelden, sier driftssjefen.

Han mistenker at noe av den ekstra trafikken kan skyldes at E134 var stengt en periode søndag etter en ulykke ved Kongsberg.

— Det kan nok være at en del som hadde tenkt å kjøre over Haukeli heller valgte Hardangervidden på grunn av dette.

Skryter av mannskapet

Fergeselskapet har ikke mottatt mange klager fra sinte passasjerer, ifølge Bergheim.

— Jeg tror folk har forståelse for at dette er en spesiell situasjon og et unntakstilfelle. De skjønner nok at vi gjør alt vi kan. Mannskapet både på land og om bord har gjort en fantastisk jobb. De har stått på så hardt de kan for å løse situasjonen, sier han.

Mandag formiddag er det så langt ikke meldt om kø.

— I dag forventer vi mer normal trafikk, slik det har vært de siste dagene før helgen-

Fergesambandet Bruravik-Brimnes er nå inne i sin siste driftsuke. Når Hardangerbrua åpnes kommende lørdag, er det slutt.

— Det ble en heftig avslutning. Mannskapet har gjort en kjempejobb i hele sommer, men vi fikk en travel innspurt. Her er det ikke tid til nostalgi, sier Bergheim.

Lørdag, parallellt med broåpningen, vil slutten for fergesambandet bli markert.

— Vi skal ha en markering med en ekstratur for mannskapet og andre interesserte lørdag ettermiddag. Det er klart at for mange som har jobbet der i mange år, blir dette en spesiell dag, sier dirftssjefen.

- Kan de ikke åpne broen?

Flere tipsere spurte søndag kveld om ikke Hardangerbrua kan åpnes før tiden, for å ta unna trafikken.

— Hvorfor ikke åpne Hardangerbroen? Den er jo ferdig, skriver en 2211-tipser, som ble stående i tre og en halv time i fergekø.

Trafikkoperatør Eli Solberg hos Statens vegvesen fortalte at det ikke lar seg gjøre.

— Det er nok en del arbeid som gjenstår. Broen og tunnelene må ryddes og gjøres klar for trafikk før det er trygt å åpne.

Hun er optimistisk med tanke på åpningen av broen kommende lørdag.

— Det vil nok hjelpe på trafikken.

Sognefjellet stengt

Natt til mandag ble nok en vei mellom øst og vest stengt, da det gikk et jord- og steinras på fylkesvei 55 ved Flå bru. Veien over Sognefjellet er dermed steng inntil videre.

Mesta har ryddet veien, men på grunn av fare for ytterligere ras, blir veien stengt inntil Statens vegvesen får gjort vurderinger i dagslys, opplyser operasjonssentralen i Gudbrandsdal politidistrikt til NTB.

KAOTISK: Bilister som skal mot Kinsarvik kjører i venstre felt og stopper trafikken i motgående felt, ifølge folk på stedet.
2211-tipser