Hos Forbrukerrådet får BT opplyst at de har fått henvendelser fra om lag 250 misfornøyde kunder hos NextGenTel.

Klagene i hovedsak på to ting: Lang leveringstid på bredbåndstilkobling, og for dårlig kvalitet på overføringshastigheten.

Advokaten Paal Bjønness i Forbrukerrådet er ikke i tvil om at NextGenTel har gjort seg skyldige i kontraktsbrudd overfor Magnus Jordfal og samboeren Pia Jøsendal.

— Når man blir lovet to-tre ukers ventetid og i stedet må vente i tre måneder, er det uten tvil å betrakte som en vesentlig forsinkelse som gjør at kjøper kan heve hele avtalen, sier Bjønness.

— Det er også helt åpenbart at NextGenTel ikke kan sende ut fakturaer når de ikke klarer å levere varen, sier Bjønness.

Forbrukerrådet har ikke vært borti tilsvarende saker ved flytting av bredbånd, men får stadig inn klager på NextGenTels leveringstid.

— Vi har i dag en gjennomsnittlig leveringstid på tre til fem uker. Noen kunder må dessverre vente lenger, og da skyldes det tekniske problemer, sier direktør Lars-Inge Alvær i NextGenTel

Advokat Paal Bjønness presiserer at NextGenTel ikke er alene om å få klager på bredbånd.

— Vi har fått liknende klager på flere leverandører, sier han.