JAN STEDJE

Direktoratet fikk i går se øl-annonsen som BT omtalte i en reportasje søndag. I Sogningens avis Møteplassen heter det at Sogndal Ølutsal er størst i fylket, og at utsalget tilbyr over 100 ølsorter. Merker som Hansa, Ringnes og Mack vises godt lesbart i en haug av pils-bokser og flasker.

— Annonsen er et klart brudd på alkoholloven, sier avdelingsdirektør Trygve Børve i Sosial- og helsedirektoratet.

I varehusavisen drives massekommunikasjon mot kundene i fylket, i den hensikt å markedsføre ølpolet i Sogndal. Dette er ifølge alkoholloven en type markedsføring av øl som er forbudt. Det er også forbud mot å vise pilsbokser og flasker.

Legger seg flat

Daglig leder Kjetil Kvåle i Sogndal Ølutsal sier til Bergens Tidende at han legger seg flat og tar ansvaret.

— Dette skal garantert ikke skje igjen, sier han.

Sogndal Ølutsal omsetter på månedsbasis, ifølge Kvåle, omtrent samme mengde som før flyttingen til varehuset. Flyttingen ble politisk vedtatt blant annet for å få opp lønnsomheten til det kommunale polet.

— Hvorfor har likevel ikke salgsvolumt steget, når Sogningen Storsenter i samme avis som øl-annonsen, skriver at nær to millioner kunder hittil i år har vært innom senteret ?

— Vi har lenge slitt med informasjon i mediene om at pils i ølpolet er mye dyrere enn pilsprisene i butikkene i nabokommunene. Den forskjellen er ikke så stor lenger, hevder Kvåle.

Ordfører Karen Marie Hjelmeseter (Sp) sier til BT at hun har bedt om en rapport for å få belyst årsaken til ulovlig reklame for alkohol fra den kommunale bedriften Sogndal Ølutsal.

Studentbygda ved Sognefjorden har valgt ølpol for å begrense alkoholsalg av hensyn til det store antall ungdommer, som det heter i politiske vedtak.