• Skudd kommer! roper ildleder Eivind Bakken, etterfulgt av et dumpt drønn. Sekunder senere stiger en vannsøyle opp.

Vi er om bord i Kysteskadrens MTB «Lom», på skyteøvelse sørvest av Marstein fyr. Mannskapet hardtrener for å være klar for neste oppdrag: Seks måneders patruljering i Gibraltarstredet.

— Vi må være best mulig forberedt, sier skvadronsjefen, orlogskaptein Geir Finseth.

Ikke for egen maskin

I morgen lastes MTB-ene «Lom», «Teist», «Stegg» og «Ørn» om bord i et stort dokkingfartøy som skal bringe de norske marinefartøyene til Middelhavets port.

— Dette blir spennende, sier Finseth, som sammen med de 80 som tjenestegjør på MTB-ene, tar fly til varmere breddegrader.

— Det er beste løsningen. Mannskapet er uthvilt, fartøyene i tipp-topp stand når vi kommer dit, tilføyer skvadronsjefen.

Varselskudd

Da Bergens Tidende var med KNM «Lom» på øvelse, ble det trent på å skyte varselskudd.

— Vanligvis under slike øvelser skyter vi for å treffe. Nå får vi se om vi er like flinke til å bomme, sier skipssjefen, Preben Ottesen, som får kapteinløytnantgrad om to dager.

Så smeller den ene skuddserien etter den andre. Vannsøylene stiger til værs i betryggende avstand til målbøyen et par nautiske mil unna.

— Veldig bra, skryter skvadronsjef Finseth om treffsikkerheten, eller rettere mangelen på det.

I NATO-tjeneste

De fire norske MTB-ene er lånt ut etter forespørsel fra NATO. De får base i spanske Cadiz, og skal samarbeide med to danske og tre tyske MTB-er. Missiltorpedobåtene skal eskortere handelsskip gjennom det trange farvannet, og redusere faren for terroranslag.

— Jeg regner det som svært lite sannsynlig at det blir nødvendig å skyte varselskudd, men vi må beherske det. Hvis fiendtlige fartøyer ikke stopper på vår ordre, må vi si fra at vi mener alvor, sier skipssjef Ottesen.

Bare fire-fem sa nei

MTB-ene og mannskapene blir borte et halvt år. Noen vil bli skiftet ut underveis, mens mesteparten skal tjenestegjøre hele tiden. De som ikke ville være med, har fått fritak fra oppdraget. Bare fire-fem menige takket nei til å være med.

— Jeg føler meg trygg på at dere er godt nok trent til å utføre dette oppdraget, sa sjefen for Kysteskadren, flaggkommandør Trond Grytting, da han nylig mønstret dem som skulle dra.

Vekk fra snøstormene

Mannskapet ser på oppdraget som noe nytt og spennende.

— Dette blir andre boller enn å stå på toppbroen i snøstorm og tjue minusgrader, sier ildleder Eivind Bakken.

De fire MTB-ene var på tokt i Nord-Norge da ordren om utenlandsoppdraget kom. Nå står ildleder Bakken på toppbroen, fremdeles godt innpakket i varme klær. Han regner med at antrekket blir helt annerledes i Middelhavet.

Klimaskifte

— Og jammen skal gutta i operasjonssentralen under dekk få svette litt ekstra. Det har de bare godt av. De sitter tørt og varmt når vi opererer i Nord-Norge, sier Bakken.

De fire MTB-ene har fått forbedret friskluftanleggene om bord før avreise. I tillegg er fartøyene malt om i lysere farger, slik at varmevirkningen under dekk skal bli mindre enn vanlig. I tillegg er mannskapene utstyrt med luftigere antrekk.

— Dette oppdraget ser vi frem til, forsikrer mannskapet om bord.

KLAR TIL Å SKYTE: Mannskapet på KNM «Lom» har trent intenst de siste ukene til oppdraget med å patruljere Gibraltarstredet det neste halvåret. Her trenes det på å avfyre varselskudd.<br/>Foto: ØRJAN DEISZ