— Det er ikke helt bra at man om vinteren nesten må ta et siste farvel med familien om kvelden før du reiser på jobb, fordi du ikke vet hva som venter deg på veien, sier 28-åringen.

For litt over to uker siden var han på vei fra Hemsedal til Bergen. Det snødde og veien var glatt.

- JEG VAR HELDIG: Ove Wågsberg Olsen (28) sier til BT at skadene han fikk i hånd og kne er bagateller når han tenker på hvordan det kunne ha gått. (Bildet er tatt før ulykken.)
PRIVAT

Like etter Kjenestunnelen i Vaksdal smalt det.

— Jeg mistet veigrepet fullstendig, prøvde å bremse, men det var nytteløst, det var ikke noe for dekkene å gripe fatt i. Heldigvis hadde jeg allerede senket farten på grunn av føret. Jeg traff fjellveggen i ca. 40-50 kilometer i timen, forteller han.

- Har vært veldig heldig

Olsen fikk et åpent brudd i venstrehånden og en korsbåndskade i kneet som holder ham ute av arbeid i tre måneders tid, i tillegg til at han var generelt mørbanket og full av skrubbsår.

— Det er bagateller når du ser bildene av lastebilen og tenker på hvordan det kunne ha gått. Jeg har vært veldig heldig, sier Olsen.

Men han reagerer på det han mener er dårlig vedlikehold av veien.

På vei fra Hemsedal merket Olsen omtrent ved Gudvangen at det begynte å fryse på. Han forteller at det holdt seg kaldt og glatt de ca. ti milene ned til Vaksdal, der ulykken skjedde.

— Det er et ganske langt stykke, og da jeg kom til Vaksdal, hadde jeg fortsatt ikke møtt en eneste brøytebil eller saltebil. Jeg ringte veitrafikksentralen underveis, og fikk beskjed om at alt av mannskap var ute. Da tenker jeg: Hvor var de hen?

Ulykkesbelastet strekning

E16 er en av de mest ulykkesbelastede strekningene i landet. BT har tidligere regnet ut hvilke deler av veien som er farligst.

Stedet der Olsen kolliderte er blant de verre. På en tre kilometer lang strekning mellom Kjenestunnelen og Stavenestunnelen har det de siste ti årene vært seks alvorlige ulykker, hvorav én dødsulykke.

Halvparten av ulykkene har involvert vogntog eller lastebiler

Olsen sier at han stortrives i yrket, men at det spørs om han tør å kjøre lastebil i veldig mange år.

— Det er irriterende at vi som kjører store kjøretøy daglig skal sitte med hjertet i halsen når vi er på jobb, mens de som «styrer» veiene i Norge kan kose seg med kaffe på kontoret. Det er høy tid at de som skal fordele penger til veiprosjekter våkner til liv, sier han.

Bt.no har vært i kontakt med Statens Vegvesen, som ikke kan kommentere saken før over helgen.