SILJE VESTVIK

Syv vektere fra Protect har funnet seg et rolig hjørnebord i kafeen på Bergen Gokartsenter og diskuterer kjørestrategi. Erfaringene fra første runde for to uker siden må vurderes nøye.

— 15 minutters kjøring er maks! Da er du helt ferdig! sier Knut Eide Bøen. Han var den som kjørte kjappest forrige gang, men til tross for runderekorden endte Protect på en femteplass.

— Bilen gikk tom for bensin midt i løpet, så vi måtte begynne helt på nytt med kald bil og kalde dekk, sukker vekterne, men er likevel tålelig tilfredse med de ti poengene de fikk med seg. Det er fremdeles fem runder og mange poeng igjen før bedriftsserien avsluttes i juni.

— Det er tungt å kjøre lenge, men vi taper noen sekunder på hvert bytte, påpeker Frode Husa. Som teamsjef, colaansvarlig og strategioverhode bestemmer han at det beste er et kvarter i minibilen på hver.

Som å kjøre en rask bil

I denne runden av bedriftsserien deltar 11 firma i gruppen for nybegynnere, og ni i elitepuljen. Det konkurreres i Le Mans Race. Reglene er enkle: Laget som fullfører flest runder i løpet av to timers sammenhengende kjøring, vinner.

Protect er med for første gang, og bytter litt på laget for hver runde. De er ikke det eneste. Mange førstegangskjørende rekker opp hånden i briefingrommet.

— Men dere har kjørt bil? Flott! Det er stort sett det samme, bare uten gir. Og så føles det mye raskere, sier raceleaderen fra Gokartsenteret.

Rundt og rundt og rundt

— Har du ikke på deg joggebukse og kjøresko? sier Frode til en av sjåførene sine. Vekterne bare flirer og tar på seg de reglementerte kjeledressene med det gule bensinskjellet på ryggen. De med litt mer mage enn gjennomsnittet må putte vommen godt på plass bak borrelåsen. Og på mannfolkhodene plasseres søte hvite hårnett under hjelmen.

— Vi kan jo ikke få lus heller, sier de og dunker hverandre på skuldrene.

Det lukter bensin, utålmodighet og fartsglede når de første setter seg bak rattet. Etter to saktmodige oppvarmingsrunder går gassen dit den skal være: I bånn. Og minibilene fyker av gårde i rallyfart, rundt og rundt på banen. Med rumpen noen centimeter over asfalten, klamrer ferske og erfarne sjåfører seg til rattet med én tanke i hodet: Først frem!

På tribunen står kollegaene og heier, selv om førerne ikke kan høre noe som helst over motorbrøl og kjøremusikk.

— Vi ligger langt bak fremdeles! sukker en som står og gleder seg til sin tur.

— Mye kan skje på to timer, det er lenge igjen, trøster kompisen og følger racet til øynene går i sirkel av seg selv.

Gokart gjør underverker

Protect holder seg inne i kafeen der kartene låter litt mer lavmælt. Knut Eide Bøen har fått kjørt seg på sitt første kvarter på banen, og er helt skjelven på fingrene. Det mørke håret ligger vått og svett mot pannen i klassisk hjelmfrisyre.

— Det er en liten treningsøkt. Du blir så sinnssykt konsentrert på det du holder på med. Jeg kjørte forbi tre ganger før jeg la merke til at det var på tide å bytte, gliser han, fornøyd med at vekterfirmaet vaker opp mot de tre beste.

Aina Linge er eneste dame på vekterlaget, og en av en håndfull kvinner i hele bedriftsserien. Hun har aldri kjørt gokart før, og har heller ikke sertifikatet.

— Men det betyr jo ikke at jeg aldri har kjørt da, flirer hun. Den tøffe vekterdamen rører nesten ikke bremsen i svingene. Til tross for at hun går på med dødsforakt dumper Protect litt nedover på resultatlisten. Vekterne må ta igjen to runder for å avansere.

— Kjør som et rævhol! roper lagkameratene etter Dan Soltwedel.

— Dette setter ansatte pris på. Vi jobber mye skift og møter hverandre ofte i døren. Å treffes utenfor jobben noen ganger i løpet av et halvår, gjør underverker, sier Dan i det han hopper opp i karten og kjører forbi den ene etter den andre.

Vil toppe laget

For oljesmurt konkurranseinstinkt til tross: Det viktigste er å delta.

— For oss spiller det ikke så stor rolle, siden det ikke er andre vaktselskaper med. Det er mest for å skape samhold og ha det gøy, sier teamsjef Frode Husa.

Til og med BiR, som har ligget sist mesteparten av racet, er like blide.

— Vi er nok slitne, ler Tord Nilsen.

— Dessuten var det en del boss ute på banen vi var nødt til å stoppe og ta med oss. Ikke rart det gikk litt trått i svingene, da.

I innspurten legger Protect inn femtegiret som ikke er der og kjører seg inn en hederlig sjetteplass. Men allerede før siste runde er fullkjørt har de en ny strategi klar.

— Neste gang topper vi laget med de beste sjåførene!