• Jeg føler jeg passer veldig godt inn i denne undersøkelsen. Det sosiale er mye morsommere enn det faglige.

JØRN ARNE TOMASGARD

Det sier Arild Ronæs (18), tredjeklassing ved Langhaugen videregående skole. Han får samtykkende nikk fra kameratene Eivind Sandgrind (18) og Thorgeir Thunestvedt (18).

I går startet Langhaugen opp igjen etter sommerferien, til liks med de fleste andre videregående skoler.

Arild, Eivind og Thorgeir går på musikklinjen, og tror at de trives bedre enn de som går på en ren allmennfaglig linje.

— Det er mange på allmenn som bare går der fordi de skal gjennom skolen. Vi som har valgt musikk, har gjerne gjort det fordi det interesserer oss spesielt, tror Thorgeir.

De tre er enige om at allmennfagene er bøygen. De anslår at de har 17-18 timer allmennfag i uken. Resten av fagene er musikkfag.

— Jeg trives ikke med allmennfagene, selv om jeg ikke kan si at jeg mistrives heller, sier Eivind. Han trekker frem norsk og tysk som fag han ikke trives spesielt godt med.

Arild Ronæs tror ikke dagens unge er like disiplinerte som før.

— Jeg tror ikke folk har nok disiplin til å sitte og pugge lenger, sier han.

— Jeg tror folk i dag gir mer blanke, legger Thorstein Thunestvedt til.

De tre guttene mener utgangspunktet for en bedre videregående skole er godt, siden så mange elever trives.

— Det er viktig å trives for å yte, mener de. De kjenner seg også igjen i betraktningen om at lærere ikke er flinke nok til å få elevene til å bli interessert i å lære.

— En del lærere gjøre det kjedeligere enn det trenger å være. Men det har kommet seg. Tiltak er satt i verk. Elevene er i større grad enn før med og bestemmer arbeidsformer, sier Arild Ronæs.

HYGGELIG FØRSTE SKOLEDAG: Arild Ronæs fra Arna (f.v.), Thorgeir Thunestvedt fra Bønes og Eivind Sandgrind fra Arna hadde funnet en veldig sosial og kameratslig tone i skolegården på Langhaugen da vi møtte dem på første dag av høstsemesteret i går.<br/>FOTO: JØRN ARNE TOMASGARD