— Det vil være en katastrofe hvis båtforbindelsen til Bergen forsvinner, sier Askøy-ordfører Knut Hanselmann til bt.no.

Striden mellom BNR og Hordaland fylkeskommune har kulminert med at BNR gir opp rutedriften til Askøy. Det eneste som mangler, er underskrifter på salgskontrakten fra styremedlemmene i BNR. Så blir Snarveien overdratt til et syrisk rederi.

— Det går ikke lenger. Drivstoffutgiftene våre overstiger inntektene, sier BNR-direktør Trygve Tønnesen til bt.no.

BNRs bankforbindelse krever ifølge Tønnesen at pantet i båten blir innløst.

- Vil saksøke

— Hvis BNR virkelig slutter å trafikkere dette sambandet, må de regne med erstatningssøksmål, i likhet med alle andre som avslutter en kontrakt på ureglementært vis, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen til bt.no.

Ifølge Askøyværingen var Tønnesen i møte med fylkeskommunen onsdag. Kravet har vært å få etterbetalt rundt tre millioner kroner rederiet mener de skulle hatt som kompensasjon for økte drivstoffutgifter.

Tønnesen sier til bt.no at problemene startet allerede i 2006.

— Det var feil i grunnlaget som lå i anbudet: Vi fikk opplyst inntektsmuligheter som ikke var reelle. Vi får ikke drivoljekompensasjon på samme nivå som våre konkurrenter. Og fylkeskommunen betaler ikke refusjon på ungdomskort hos oss, sier Tønnesen.

(Saken fortsetter under videoen)

Men fylkesrådmannen avviser kritikken.

— Tønnesen klager på det økonomiske innholdet i avtalen med fylket. Vi mener det ikke er noe galt med avtalen, sier Nilsen.

Tror det ordner seg

Askøy-ordføreren har vært i kontakt med fylkesrådmann Paul M. Nilsen.

— Han sa til meg at han trodde de skulle få til en løsning ved at andre kan overta ruten ganske raskt.

- Med en gang?

— Det er jo et viktig spørsmål. Hvis ruten blir lagt ned en periode, kan de reisende raskt legge seg til andre vaner, sier Hanselmann.

Vil du savne «Snarveien»? Si din mening!