— Båten satte ankeret fast i fiberkabelen da ankeret skulle opp, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Opptil 500 helt uten telefon

Dermed har Telenor funnet årsaken til teletrøbbelet i Sunnhordland, som rammer kunder i både Bømlo, Stord, Fitjar, Tysnes og Kvinnherad.

I verste fall kan det ta flere dager å rette feilen

Anders Krokan, informasjonssjef Telenor

Feilen ble oppdaget i 14-tiden fredag.

Bømlo er særlig hardt rammet. I hele trøbbelområdet anslår Telenor at opptil 500 kunder kan mangle både mobil— og fasttelefon.Men selv om feilen er lokalisert og årsaken funnet, er det ikke gjort i en fei å ordne kabelen. Et såkalt kabelskip kan det ta opptil tre dager å få på plass.

Tør ikke bruke dykkere

— Vi ser på ulike alternativer, men har ikke bestemt oss ennå. Vi har vurdert dykkere, men mener det vil være for risikofylt på grunn av alt spesialutstyret som trengs til reparasjonen. Vi vil heller se på andre muligheter, sier Krokan.

Også operatører som leier kapasitet av Telenor, eksempelvis Nexgentel og Ventelo, vil være rammet av den samme kabelfeilen.

- Kan ta dager

Ifølge Krokan lørdag formiddag er dette nå status for hvor mange som er rammet (tallene skal ikke summeres, de er overlappende):

  • Over 900 fasttelefon-kunder
  • 1230 kunder med fastnett bredbånd
  • I verste fall kan det ta flere dager å rette feilen, sier Krokan i Telenor.

Mer optimistisk

Klokken 13.15 lørdag ringer Krokan bt.no med siste nytt, langt mer optimistisk nå:

— Vi har henvendt oss til lokale kraftselskap. Alt tyder nå på at vi kan låne fiber av dem, og at samtlige kunder på fastnett-telefoni vil ha forbindelsen tilbake i løpet av kvelden, sier Krokan.

Videre sier han at omkring halvparten av de rammede kundene med fastnett bredbånd (internett) vil være oppe igjen i løpet av kvelden.

— I tillegg vil også 12 av de drøyt 20 rammede basestasjonene komme opp igjen, noe som vil bedre mobildekningen betydelig i løpet av kvelden.

— Alt dette er forutsatt at det ikke skjer noe uventet. Vi jobber samtidig parallelt med å rette kabelfeilen, sier informasjonssjefen.