MARIT BEATE KASIN

Det skjedde foran pensjonister på Nesttun hvor hun fortalte om Kaffehuset Friele sitt bistandsprosjekt i Brasil.

Kulturhus i Brasil

Dagbladet kritiserte Kaffehuset Friele i en artikkel i Magasinet i fjor, og avslørte de dårlige forholdene blant arbeiderne på kaffeplantasjene.

— Vi tenkte at journalisten har jo et poeng. Det er viktig å bry seg. Hva kan vi gjøre for noe mer?, forteller Friele.

Resultatet ble et kultur- og utdanningssenter for arbeidernes barn i byen Pocos de Caldes i Brasil. Bygget sto ferdig i løpet av en måned.

— Det er utrolig mye fattigdom og narkotikaproblemer i Brasil. Vi vil hjelpe unge så de ikke faller utenfor, sier Birgitte Friele. På sentret får de unge blant annet lov til å drive med kunst.

— Vi gjør mye for våre arbeidere. De har jobb og kan forsørge sin familie. Det er bra i et så fattig land. Kaffehuset Friele har lyst til å bedre forholdene, men vi må være konkurransedyktige også. Vi kan ikke gi alt, opplyser Friele.

Mer opplyste forbrukere

Hun tror at det er en ny trend at forbrukerne ønsker mer miljøvennlige produkter og at vi blir mer klar over hva vi kjøper. Forbrukerne blir stadig mer bevist på etisk handel, mener hun.

Noe av kaffen til Friele stemples med Max Havelaar-merket. Det er en garanti for at bønder og arbeidere i fattige land får en fair pris for sine kvalitetsprodukter.

Samtidig som hun nevner en ny trend, sier hun at disse produktene med garantimerket ikke er så lett å selge.

— Det trengs kanskje en bedre markedsføring, men markedsføring er dyrt, sier Birgitte Friele.

HOLDT FOREDRAG: I går holdt Birgitte Friele fordrag for pensjonister på Nesttun. Temaet var Kaffehuset Friele sitt bistandsprosjekt i Brasil. <br/>Foto: HELGE HANSEN