• Det var mye juks og fanteri med det elektriske om bord, sa senioringeniør Olle Johnny Skoglund i retten i går.

Elektromannen gjennomgikk vraket av «Sleipner» på oppdrag fra Roy Erling Furre, støttegruppens leder.

— Jeg fant utrolig mye slurvearbeid, sa han, og viste til dårlig isolasjon, ledningsgjennomføringer med skarpe kanter rundt seg, og underdimensjonerte kabler.

Skoglund har bakgrunn som inspektør i Det Norske Veritas og Elektrisitetstilsynet. Nå jobber han i et privat firma.

— Flere av løsningene om bord ville jeg aldri i livet ha godkjent, sa han.

Han fant det ikke overraskende at strømmen om bord forsvant kort tid etter at «Sleipner» hadde truffet Store Bloksa.

— Her var det mye som innbød til kortslutninger. Nødbatteriene var dessuten helt feilplassert, sa han.

Olle Johnny Skoglund gikk så langt som å antyde at de elektriske manglene kan ha påvirket elektronikken på broen, til og med også navigasjonsinstrumentene.

— Det kan ha oppstått elektromagnetiske forstyrrelser de tre månedene «Sleipner» var i drift før ulykken, sa han.

Skoglund ga uttrykk for overraskelse over funnene han gjorde i vraket.

— Jeg forstår rett og slett ikke hvordan de elektriske løsningene om bord kan ha blitt godkjent, sa han.

Da han ba om å få inspisere søsterskipet «Draupner» s elektriske løsninger, ble han nektet dette av HSD.