Skolen tror den tette oppfølgingen gjør at færre dropper ut.

— Det er litt stress om du er syk og læreren ringer tilbake like etter at du har sovnet, sukker Charlotte Angen (17), andreklassing ved skolens kjemi- og prosesslinje. Hun beroliges av klassekamerat Jonas Aase (17) som bekrefter at læreren deres har lært seg kunsten å sende sms.

— Jeg merket om morgenen i går at jeg var trøtt og slapp og ikke hadde noe på skolen å gjøre. Så jeg sendte melding om at jeg ikke kunne komme og fikk melding tilbake om at det var ok, sier Aase.

Om han eller noen av klassekameratene glemmer å gi beskjed, risikerer de og foreldrene deres at kontaktlæreren ringer for å høre hvorfor eleven ikke var på skolen. I begynnelsen av skoleåret blir man oppringt allerede ved andre fraværsdag. Den tette oppfølgingen kan være grunnen til at andelen elever som slutter ved skolen, er langt lavere enn landsgjennomsnittet: 9,5 prosent, eller 73 av skolen 766 elever, valgte å slutte eller bytte studieretning i fjor, mot 30 prosent på landsbasis.

— Vi jobber systematisk for å hindre at elevene faller av fra skolen. Når eleven begynner å få mye fravær, er risikoen for at de slutter mye større, sier assisterende rektor Jens-Petter Storheim.

Han forteller at alle nye elever og deres foresatte må møte til samtale med kontaktlærer ved starten av skoleåret. I tillegg har skolen fått støtte til en arbeidskoordinatorstilling som skaffer skoletrøtte elever yrkesrelatert arbeid inntil de igjen er motivert for skolebenken.

Og mens influensa og forkjølelse herjer i Bergen, er kjemi- og prosesslinjen ved Laksevåg videregående skole nesten fulltallig. Angen og Aase mener det er positivt at skolen følger opp hvor mye de er på skolen.

— Det viser at de er bryr seg om at vi skal få en skikkelig utdannelse, sier de to elevene.