— Guttene vil bare være ut og ha det gøy. Jentene er smartere. De jobber mer med leksene, mener elevene Elise Ulvestad Thorsen, Natasja Fosen og Marthe W. Berg. De er alle elever i 8. klasse ved Rothaugen ungdomsskole i Bergen og trives godt på skolen.

Ser vi nærmere på avgangskarakterene ved landets ungdomsskoler våren 2002, viser det seg at jentene gjør det bedre i alle skriftlige og muntlige avgangsprøver, unntatt i matematikk. I elleve fag med standpunktkarakterer gjør jentene det bedre enn guttene i alle fag unntatt kroppsøving.

— Guttene har alltid likt gymnastikk og er dessuten mye opptatt av fotball, innrømmer jentene, men de er ikke alltid imponert over guttenes innsats i skolefagene.

— Guttene skal ta alt så fort og kjapt. De er nesten født sånn. Vi jentene liker å jobbe skikkelig med fagene, sier Elise Ulvestad Thorsen, Natasja Fosen og Marthe W. Berg. Marthe har mistanke om at jentene ar bedre IQ.

Rektor Anne-Kath Andengaard er overrasket over at forskjellen mellom jenter og gutter er så markert. Hun har både dyktige gutter og dyktige jenter ved Rothaugen skole og tenker ikke så over forskjellene. Men hun innrømmer at jentene kan være mer modne og at de i større grad tar ansvar.

FLINKE JENTER: Jentene er smartere og jobber mer med leksene, mener Marthe W. Berg (til venstre), Elise Ulvestad Thorsen og Natasja Fosen.
FOTO: ØRJAN DEISZ