— Så blinker vi til høyre, ser i blindsonen - sånn!

Kjørelærer Birte Søilen kjører inn i rundkjøringen i Fyllingsdalen, i riktig felt, blinker inn, blinker ut - og triller smidig ut igjen - fremdeles i riktig felt.

— Det er mange som kvier seg for å kjøre i rundkjøringer. Men egentlig er ikke en rundkjøring noe mer enn et vanlig kryss med vikeplikt, sier Søilen, som oppfordrer sjåfører til å puste med magen, se seg for og bruke blinklys i rundkjøringer.

- Hvorfor bare kvinner?

Hun trodde først det var en spøk, da hun hørte om NAFs jentedag, men konkluderer likevel med at tiltaket er bra.

— Kurs i rundkjøring er i seg selv en god ting. Men hvorfor bare kvinner? Alle burde få dette tilbudet. Blant mine elever er ikke guttene flinkere enn jentene, sier Søilen.

Jenter er derimot mer opptatt av å gjøre ting riktig enn guttene, er Søilens erfaring.

— Mange jenter er perfeksjonister og opptatt av å bli skikkelig gode. Jeg har opplevd jenter som knekker helt sammen fordi de ikke får til en bakkestart. Jeg tror de blir preget av myten om at kvinner ikke kan kjøre.

Rundkjøring er grei rutine for noen, risikosport for andre. Noen gir gass, ser rett frem og satser på skjebnen. Andre siger engstelig inn og saboterer trafikkflyten.

Maks tre runder

I rundkjøringen i Fyllingsdalen kommer alle velberget gjennom. Blinklys er sjeldent.

— Mitt inntrykk er at de fleste er flinke til å velge rett fil, selv om det skjer mye rart. Men bruken av blinklys er elendig. Jeg tror det henger sammen med manglende kunnskap, sier hun.

I 2001 og 2004 gjorde NAF undersøkelser som viste at bare halvparten av bilistene brukte blinklys i rundkjøringer.

Birte Søilen kommer seg eksemplarisk inn i nok en rundkjøring.

— Det gjelder å ta det med ro og planlegge før du kommer frem til rundkjøringen, sier hun.

Hun tar en ekstra runde for fotografen. Hvor mange er det egentlig lov å ta?

— Maks tre. Tror jeg.