Kaptein Andreas Dimarakis benekter at det var motorhavari som var årsak til ulykken.

— Jeg kan forsikre at motoren ikke brøt sammen og at det ikke forelå tekniske problemer med den. Det vi opplevde var redusert motorkraft på grunn av svært kraftige bølger og regn, sier Dimarakis.

Dimarakis hevder at han meldte fra bare fire-fem minutter etter at M/V Server fikk problemer. Kapteinen karakteriserer situasjonen som svært dramatisk, men vil ikke si noe detaljert om årsaken til havariet før sjøforklaringen neste uke. I dag har han vært til rutinemessig avhør hos politiet.

Rederiet har i utgangspunktet et objektivt ansvar for ulykken og de kostnader den medfører. Skipet har kasko- og ansvarsforsikring i Assuranceforeningen Gard, og Dimarakis’ fremtreden på pressekonferansen bar preg av at han er instruert av sitt forsikringsselskap. Ifølge Senior Vice president i Gard, Nick Wilmot, har rederiet tilstrekkelig forsikring til at det dekker alle kostnader vedrørende ulykken.

— Forsikringen inkluderer også opprydningsarbeid og praktisk hjelp til mannskapet. Vi er i konstant dialog med Kystverket, som er ansvarlig for det praktiske opprydningsarbeidet, og verdens ledende eksperter på håndtering av oljesøl, sier Wilmot.

De 25 i besetningen bor nå på hotell Scandic ved Flesland, og de som ikke skal delta på sjøforklaringen vil sendes hjem allerede i morgen.

Les også: Kan ha ventet for lenge med å sende ut nødsignalet

FOTO: Paul Sigve Amundsen, Odd Mehus, Jan Lillebø og Knut Egil Wang.
SYNKER: Forliset av M/S Server utenfor Fedje.
Amundsen, Paul S.
AVVISER TEKNISK SVIKT: Kaptein Andreas Dimarakis sier det ikke var noe galt med skipets motor da det havarerte.
EIRIK BREKKE
BÅTRESTER: Livbåtene fra M/S Server.
BJØRN ERIK LARSEN