Rett før klokken 18.00 fredag kveld kom Marius Gilborne Augestad kjørende med sin 40 tonn tunge vogntog på vei gjennom Masfjordtunnelen.

— Forsøkte å rygge

— Etter hvert kjente jeg at det luktet svidd og lurte på om et kunne være vogntoget, siden jeg var så tungt lastet, sier Marius til BT.

Da to hundre meter av tunnelen gjenstod, så han en brennende personbil rett foran ham og en bag som lå ute i veibanen. Bilen var tom.

— Jeg forsøkte å rygge og kom noen hundre meter, men måtte stoppe da røyken ble for tett. Til slutt var røyken så tjukk at jeg ikke kunne se en halvmeter foran meg, forklarer 26-åringen.

I tre kvarter satt han inne i tunnelen og hadde dialog med brannvesenet. Han fikk beskjed om å ikke gå ut, men bare vente til viftesystemet i tunnelen drev røyken ut.

- Gikk og subbet

— Det er umulig å beskrive hvor ubehagelig denne situasjonen var. Jeg var livredd der jeg satt, sier 26-åringen til BT.

Klokken 18.48, drøye tre kvarter etter at brannen var meldt, var såpass mye av røyken drevet ut av tunnelen at en brannmann på sognesiden kunne kjøre inn og hentet ham. Der sto ambulanse og ventet på ham og 26-åringen ble kjørt rett til legesjekk.

I ettertid er Marus sterkt kritisk til opplysningen om at brannvesenet i Masfjorden ikke hadde røykdykkere.

— For meg opplevdes som om brannvesenet bare gikk og subbet med hendene i lommen. Som yrkessjåfør reagerer jeg på at beredskapen ikke er bedre enn dette, sier 26-åringen.

Risikofylt

Varabrannsjef Johnny Breivik i Bergen Brannvesen, sier til Bergens Tidende at kompetente røykdykkere kan være avgjørende for å redde liv ved tunnelbranner.

— Branner i tunneler er noe av det mest risikofylte vi har, så det er heller ingen garanti for at røykdykkere kan gjøre noe, selv om de er på stedet. Røykdykkere med riktig kompetanse er likevel en meget stor fordel, sier Breivik.

Han vil ikke kritisere Masfjorden for ikke å ha røykdykkere.

— Det er opp til den enkelte kommune å avgjøre, om de skal ha denne beredskapen eller ikke, sier han.

Avgjørende for livredding

Da det begynte å brenne i Masfjordtunnelen fredag, var ble det tilkalt røykdykkere fra Lindås og Meland. De hadde en reisetid på 50 minutter.

— Det er for lang tid om det står liv på spill, sier Breivik.

Bergen kommune har den kompetanse blant røykdykkere som skal til ved tunnelbranner.

— Det er såpass krevende å opprettholde en slik kompetanse at det i dag ikke er realistisk at alle brannvern skal ha denne, sier Breivik.

UBESKRIVELIG: Hvor var røykdykkerne, spør trailersjåfør Marius Gilborne Augestad (26) etter at han i går måtte sitte 45 minutter i en svært røykfull Masfjordtunnel.
GIFTIG RØYK: En bil i full fyr førte til kraftig røykutvikling i Masfjordtunnelen. Bilene som hadde kjørt inn i tunnelen måtte vente til vivftesystemet i tunnelen drev røyken ut. FOTO: IVAR HELGE MATRE