Jarle Viskjer
PRIVAT.

Jarle Viskjer var med om bord i helikopteret som styrtet i Røldal for et drøyt år siden.De skulle levere utstyr og fly opp redningsmannskap som skulle stå i beredskap i fjellsidene under Røldal Freeride Challenge.

Havarikommisjonen har i dag slått fast i en ny rapport at ulykken skjedde fordi piloten gjorde en feilberegning.

— Vi stupte for fort

Viskjer satt foran i helikopteret med piloten og skulle hjelpe til med å laste utstyr.

— Vi skulle ned et stup da det skjedde. Piloten ville gjøre en manøver, litt for moro skyld. Vi skulle stupe ned mot bakken, og så å vrenge opp igjen.

— Jeg fikk tidlig følelsen av at ikke alt gikk som det skulle. Det virket som om luften var pisket vekk under oss, og vi var i fritt fall. Jeg kjente plutselig ikke lenger noe press mot setet, og vi stupte for fort ned.

- Det ble stille

Piloten har forklart for Havarikommisjonen at han oppdaget en høyspentledning i sidesynet på høyre side av helikopteret.

Han fryktet at helikopteret skulle treffe linjen, og gjorde derfor svingen enda krappere for å unngå dette.

— Vi snudde oss litt for mye da vi skulle ta stupet, og kom inn i en luftstrøm med minimalt med oppdrift. Men da fadesen først hadde skjedd, gjorde piloten det rette og klarte å flate helikopteret ut nok til at vi ikke traff bakken med nesen.

Viskjer forklarer at han holdt hendene over hodet og forsøkte å beskytte seg.

— Bakken kom for fort mot oss.

Helikopteret krasjet først nedi med understellet.

— Deretter gjorde vi en salto fremover og ble kastet 20-30 meter bortover.

— Det første som skjedde, var at det ble veldig stille.

Viskjer forteller at han lå med hodet i taket og følte seg omtåket.

— Jeg hørte en motordur, og at det ble sagt, «pass deg for rotoren».

Lekket drivstoff

Det gikk en stund før han skjønte at han lå opp ned.

— Da vi forsto at det hadde gått bra med alle, var vi først veldig bevisste på å få slå av all elektrisitet om bord. Det var bare flaks at vi ikke hadde slått hull på drivstofftank. Da kunne det blitt fatalt. Det hadde begynt å renne ut noe drivstoff, men heldigvis var det ingen gnister.

— Vi slo av alt, løste alle belter og fikk krabbet ut. Vi hørte en dur, og trodde først det var rotoren og var redde for å bli truffet av den. Men den lå plantet godt ned i snøen.

Alle fem om bord slapp fra styrten uten alvorlige skader.

— Dette kunne selvfølgelig gått mye verre. Vi krasjet i snøen, det var nok det som berget livene våre. Hadde dette vært i en steinrøys, hadde vi nok ikke overlevd.

Piloten beklaget

Viskjer understreker at alle var trent personell fra Røde Kors og andre redningstjenester.

— Dette er folk som har vært ute for litt av hvert. Det gjør nok hendelsen lettere å takle. Vi har fått tilbud om å snakke ut i ettertid, men vi som var om bord, hadde en kort prat sammen etter ulykken. Jeg følte det var nok.

I rapporten fra Havarikommisjonen står det at politietts alkometertest kan har indikert at piloten kan ha vært kan ha vært påvirket av alkohol.

Følte seg i god form

Selv har piloten avvist at han var påvirket av alkohol. Av rapporten fremgår det at han var på et utested i Røldal kvelden før ulykken, men at han var måteholden med alkohol fordi han skulle fly dagen etter. Han har forklart at han gikk tilbake til hotellet og la seg klokken 23.30.

Han har uttalt at han var i god form da han satte seg i helikopteret for å fly.

Viskjer kjenner selv piloten godt.

— Han virket i helt fin form da vi dro. Han har beklaget det som skjedde overfor oss, og har selvsagt hatt en tung tid etter ulykken. Jeg føler meg ferdig med dette. Det har skjedd, og gikk heldigvis bra.

I BAKKEN: Dette bildet er tatt 4-5 sekunder etter at manøveren, som førte til at helikopteret gikk i bakken, ble påbegynt.
PRIVAT