Kristoffer Ellingsen går tur rundt Liavannet i Åsane et par ganger i uken. Han skryter over området som har gjennomgått en forskjønnelse de seneste årene.

Lørdag var det imidlertid andre inntrykk som preget familien på tur — gamle kjøleskap og tørketromler var blant varene som lå spredt utover Lefdal Elektromarkeds returområde for elektronikkvarer.

— Det er det verste jeg har sett. Ungene på fem og syv var like sjokkerte som meg, sier Ellingsen.

Han forteller at han vanligvis ikke pleier å legge merke til det.

STAPPET: Det er satt av bur til de brukte varene, men disse er bortimot fulle. Da setter folk fra seg returer på asfalten.
Kristoffer Ellingsen

— Men jeg har aldri sett så mye dritt. De burde fått stablet det opp.

Skyldes svikt i rutiner

Akkurat det er Lefdal Elektromarked helt enig i. De legger seg flat og lover å rydde.

ROT: Lefdal har hatt problemer med at folk setter fra seg andre returer enn el-varer.- Det er uheldig. Vi har en god og offentlig håndtering av søppel i Bergen, men her har vi ikke vært flinke nok, sier adm. dir. Trond Samuelsen.
Kristoffer Ellingsen

— Jeg skjønner at det er grusomt å gå forbi noe slikt. Jeg var der selv for to-tre uker siden og det var et sjokk å komme rundt hjørnet, sier administrerende direktør Trond Samuelsen.

At det ikke er blitt ryddet opp ennå, skyldes svikt i rutinene. Bakgrunnen er også at de har hatt en voldsom vekst i retur av varer.

— Helt siden slutten av sommferien har det vært en kraftig opphopning. Vi sliter med å få til riktige volumberegninger, men vi er på god vei til å bli bedre.

I 2012 leverte hver nordmann 29,5 kilo elektrisk og elektronisk avfall, såkalt EE-avfall. Dette avfallet øker rundt tre ganger så raskt som annet avfall, viser tall fra Miljøstatus.

Normalt har Lefdal i Åsane tre containere i omløp for el-retur. Det er butikkens ansvar å rydde sammen varene, fylle containerne og levere dem.

- Dårlige unnskyldninger

Samuelsen tror imidlertid ikke det er nok at bare en av dem er dedikert til hvitevarer. De vurderer også om containerne skal hentes oftere enn tre dager i uken.

Lefdal lover at problemet skal tas tak i over helgen.

— Åsane har ikke daglige hentinger slik som hos våre største butikker, men vi ser at det kommer nye returer hver eneste døgn.

- På bildene er de returene spredt utover et stort område. Burde det ikke vært et dedikert sted for publikum å sette dem fra seg?

— Jo, det burde vi hatt. Vi har malt opp og satt opp bur, men vi står der ikke døgnet rundt og peker. En mann jobber med dette åtte timer hver dag, men rutinene har sviktet. Vi har ikke annet enn masse dårlige unnskyldninger, og det beklager vi.

Tips om liknende saker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post