Ingunn Armstrong (55) fra Bergen ble frastjålet lommebok med kredittkort, sertifikat, husnøkkel og kodebrikke for nettbank i tåkerushet på Flesland flyplass forrige uke.

Den kjedelige hendelsen skjedde sent mandag kveld, og hun fikk derfor ikke tak i verken Avinor eller politiet før hun dro videre med fly til London. Men hun tok umiddelbart kontakt med banken, som sperret kort og bank-id.

Da hun kom til Flesland igjen tirsdag, tok hun kontakt med Avinor for å sjekke om lommeboken var levert, for deretter oppsøkte hun politiet på Flesland for å anmelde tyveriet.

Men politiet hadde ikke tid til å registrere anmeldelsen.

— Politiet fortalte at de hadde ikke tid til slike «trivielle henvendelser». Jeg synes det var rart, da det var tre i uniform tilstede, sier Armstrong.

Forbauset

Ifølge Armstrong, stilte politiet ikke noen spørsmål om hva som hadde hendt.

— Jeg fikk beskjed om å henvende meg til forsikringsselskapet.

Dette provoserte henne kraftig.

— Jeg følte meg rett og slett avspist, sier hun oppgitt til bt.no

55-åringen er svært forbauset over at politiet på Flesland ikke mener at tyveri i hallen er en oppgave for dem.

— Jeg føler at politiet ser på tyveri som en forsikringssak, ikke en tyverisak

Riktig prioritering

Politiførstebetjent Guttorm Oppedal ved Flesland politistasjon bekrefter at de ikke hadde tid til å registrere anmeldelsen.

— Vi er et begrenset antall ansatte her oppe og må prioritere internasjonale forpliktelser og passkontroller. Vi løper fra det ene til det andre, sier han.

Oppedal forteller at han ga henne beskjed om å ta kontakt med kortselskaper og forsikringsselskapet sitt.

— Hun hadde ingen opplysninger i forhold til tyven om gjerningsmann, vi kunne ikke sette i gang å etterforskning på bakgrunn av det. Da har det å anmelde et tyveri liten praktisk verdi.

Han forteller at lommeboktyverier ofte må nedprioriteres.

— Politiets oppgave først og fremst å sørge for at det praktiske blir ordnet, for å begrense skaden.

Oppedal mener prioriteringen var riktig.

— Denne personen fikk god nok service. Politiet kan aldri tilfredsstille alle hundre prosent.

- Burde fått anmelde

Roald Stigum Olsen i Tryg Forsikring reagerer sterkt på saken.

— Det blir veldig feil om folk opplever at tyveri behandles som forsikringssaker, og derfor ikke anmelder forholdet, mener han.

Stigum Olsen mener Armstrong burde fått bedre veiledning av politiet.

— Jeg kan ha forståelse for at man i en gitt situasjon ikke ta en anmeldelse øyeblikkelig. Men beskjeden må være at dette skal anmeldes, sier han.

— Anmeldelser kan jo også sendes inn via nettet.

Enig i politiets prioritering? Si din mening.