• Italienerne elsker Bergen, og ni av ti italienske turister på Norgesbesøk har Bergen som innfallsport til vestlandsfjordene og resten av landet.

Dette sier bergenserinnen Elisabeth Ones, Milano-basert markedssjef for Norges Turistråd, som snarest er innom gamlelandet.

For å synliggjøre den italienske begeistringen for Bergen, lar hun oss bla i en motekatalog for en av Italias store kleskjeder med umiskjennelig familiepreg. Fotografen har latt sine ungdommelige modeller boltre seg i lett gjenkjennelige bergenske miljøer, som smauene på Nordnes, Kjøttbasaren, Fjellveien, og jammen har han fått med både Beffen og Statsraad Lehmkuhl også.

Ingen lilleputt

— Jeg synes dette er flott reklame for Bergen, og det er ikke tilfeldig at den folkelige kleskjeden har valgt Bergen (og Lofoten) som arena for sin høst- og vinterkolleksjon. Jeg har bodd åtte år i Milano og merker tydelig at italienernes interesse for Norge generelt og Bergen spesielt er sterkt økende, forteller Ones.

Og bare så det er sagt: Noen lilleputt er denne kleskjeden så visst ikke. Bare i Italia går katalogen ut i 1,6 millioner eksemplarer, og kjeden har nesten 400 butikker fra nord til sør i støvlelandet.

Bare i Roma teller vi 15 utsalg. Kjeden har dessuten skaffet seg fotfeste i Libanon hvor den samme katalogen er trykket i 1,5 million eksemplarer.

— I Italia er det en tydelig trend både blant moteskapere og andre å bruke Norge som bakgrunnskulisse, og ikke minst for varer som har med vinter og kulde å gjøre, forklarer Ones.

Elisabeth Ones har som jobb å få italienere å velge Norge som reisemål, og hun kan glede seg over økende trafikk. For Norges Turistråd er Italia et viktig marked. I fjor overnattet 125.000 italienere på norske hoteller, men statistikken fanger ikke opp alle dem som camper eller bor på pensjonater og desslike. De fleste italienske turister kommer i egen bil, eller på gruppetur med rutefly.

Bergen og fjordene

— Sett med mine øyne er det spesielt hyggelig å konstatere at Bergen er så «in» i Italia. Det er liten tvil om at byen fungerer som innfallsport til fjordene som, sammen med Lofoten, er de reisemål italienerne vil se når de først er kommet så langt nord.

— Klager de ikke på prisene våre?

— Ikke i nevneverdig grad. Jeg tror dette med kostnadsnivå er noe overdrevet. Italienerne kan riktignok si at Norge er dyrt, men så legger de til: Det er et flott og rent land. Og så er det trygt. Det siste er viktig.

— Dessuten er mange italienere litt «norske» når de ferierer. Da slår de seg løs, særlig søritalienerne, selv om de ikke akkurat er rike på euro. Ferie koster flesk, og det er slik det skal være, mener de. Vær og føreforhold her nord legger heller ikke noen demper på trivselen, men jeg får ofte høre at de er overrasket over at det er så fint vær. Også i Bergen, sier Elisabeth Ones, som har stor tro på at enda flere italienere kan la seg lokke til Bergen.

UMISKJENNELIG BERGEN: Utsikten fra Skansen er vakker bakgrunn for italienske klær, og dette er bare ett av mange bilder med Bergenskulisser.