— Det har ikke vært satt inn nye vogner på Bergensbanen på hundre år. Dette finner vi oss ikke i, sier ordfører Trude Drevland.

Hun står på Bergen jernbanestasjon sammen med en delegasjon fra byens næringsliv og politikk. Nå har hun forlangt et møte med NSB for å si sin hjertens mening om det som skjer på Bergensbanen. Eller rettere sagt: Ikke skjer.

— Med teskje

At vognsett fra 80-tallet etter hvert skal erstatte alle Signatur-togene på banen mellom Bergen og Oslo, er bare enda et eksempel på at Bergensbanen prioriteres ned, mener Drevland.

At vognene er rehabilitert de siste årene og fremstår som ganske nye, gjør ikke inntrykk.

Konduktør Jon Terje Brakestad ønsker velkommen om bord til en tur gjennom toget mens det står ved perrongen. Han uttrykker stolthet over togmateriellet som har både god benplass og internettforbindelse.

— Ja, og så er det en stikkontakt ved hvert sete. Det har jeg fått inn med teskje, sier en lite imponert ordfører.

Administrerende direktør i byens næringsråd, Marit Warncke, er også kritisk til hvordan Bergensbanen har havnet i bakleksen.

Pengene finnes

— Det har stått penger klare i årevis til utbedringer, men ingenting skjer. Vi får beskjed om at det ikke er nok fagfolk til å få jobbene gjort, forteller hun.

Hun er særlig opptatt av at banen burde tatt mer av godstransporten som i dag går på veiene.

— I dag er Bergensbanen sprengt. Det kan ikke gå flere tog uten at det bygges møtepunkter der togene mellom øst og vest kan møtes, forklarer hun.

Den tapre konduktør holdt fatningen gjennom hele togsettet, selv om ordføreren var vanskelig å imponere.

— Interiørarkitekten må ha vært fargeblind, utbryter hun på sin vandring.

— De stiller krav til oss, og det synes jeg er bra. Sammen skal vi klare å gjøre en av verdens mest fantastiske togreiser til en enda bedre opplevelse, sier konduktør Jon Terje Brakestad.

OSLO-TOGET: Ordføreren fikk en omvisning mens toget sto på perrongen.
JO HJELLE