De siste ukene har spørsmålet om hvordan Bergen by bør profilere seg, vært heftig debattert på bt.no. Hva syns vi egentlig om oss selv? Nå vender vi blikket utover for å få svar på hvordan andre byer i Norge ser på oss.

TRONDHEIM: - Den viktigste merkevaren Bergen har, er navnet Bergen, sier Trygve Bragstad, leder for næringsforeningen i Trondheim.

Trondheim har lenge hatt samme brandingdebatt som Bergen.

— Det er en kjent problemstilling, og vi har fremdeles et stykke arbeid igjen. Vi vil jo gjerne være kjent for å være teknologihovedstaden, sier han.

Ikke alle er like begeistret for at en by skal ha et konkret image. Bragstad sier han må vite hva man står for før man velger å markedsføre seg. Det finnes skrekkeksempler.

— Steinkjer ønsket å være IT-byen Steinkjer. Det er vel det klassiske eksempelet på hva man ikke skal gjøre. De tok utgangspunkt i noe de ikke hadde, og måtte etterpå fjerne alle skiltene inn til byen, sier Bragstad.

TROMSØ: – Viktig for selvfølelsen

Anne Berit Figenschau, som er reiselivssjef i Tromsø, mener en sterk og positiv profil er viktig for byens innbyggere. Det handler om innstilling. Er Tromsø mørk, kald og værutsatt?

— Ja absolutt! Og her ligger også mange spennende muligheter, sier Figenschau. Tromsø debatterer nå akkurat samme profileringsvalgene som Bergen, sier hun. Et strategisamarbeid mellom næringsliv og reiseliv har konkludert med at Tromsøs beste sider er det urbane, og det ekstreme. Og gjennomgangen avdekket av det røffe klimaet er en stor styrke – og ikke en ulempe.

— Økningen besøkende om vinteren er nå formidabel. Flere og flere viser interesse for nordlyset, sier Figenschau. Nordlyset har alltid glimret over nordlandshimmelen, men det er ikke tilfeldig at verden nå åpner øynene.

— Målrettet arbeid sammen med blant annet Innovasjon Norge, gir nå resultater, sier Figenschau.

STAVANGER:

Leif Johan Sevland (H) har vært ordfører i Stavanger siden oktober 1995. Prosessen med å bygge et image, startet lenge før.

— Stavanger er profilert gjennom oljen, men det kan også ha sin pris å profilere seg på et enkelt område, sier Sevland.

Han er imponert over hvordan Bergen profileres både nasjonalt og internasjonalt.

— Ingen norske byer har en sterkere merkevare enn Bergen. Dere har mange turister, ikke minst norske. Da det var høstferie i fjor, var det en rekke av mine Facebook-venner som skulle feriere i Bergen. De gangene jeg er der, ser jeg at det alltid er mange turister. Byen har attraksjoner som fjorder, fjell, Akvariet, Fisketorget, Bryggen og Fløibanen, i tillegg til å være fødeby for en rekke kulturprofiler, sier Sevland.

Han skryter av hvordan Business Region Bergen og reiselivslaget promoterer byen og regionen.

— De gangene jeg har sett dem i aksjon, har de imponert meg. De er til stede og opptrer profesjonelt.

— Hva kan gjøres for å styrke Bergen og regionen ytterligere?

— Det handler om å aldri bli fornøyd med seg selv og hele tiden yte bedre og mer.