• Kan du massere skuldrene mine, er det første Nicolay Leganger i Gaia spør om, da vi kommer inn døren. Nikken svetter over tastaturet og svarer på spørsmål fra bt.no leserene.

Slik svarte Gaia-ledelsen

Ute skinner solen, inne hos Gaia på Mannsverk, hagler det med spørsmål.

— Ja, det er kommet mer enn 70 spørsmål til nå, men vi hadde kanskje ventet enda flere, spesielt om sommerrutene. Bare om lag en fjerdedel av spørsmålene handler om sommerrutene våre, vi hadde nok ventet at flere skulle gjøre det, sier markeds- og informasjonssjef Johan Nicolay Leganger i Gaia.

Det er gått en halvtime ut i det to timer lange nettmøtet, skuldrene verker.

Stort informasjonsbehov

Det er det meste folk vil spørre Gaia om på nettet, når de får sjansen. Informasjonsbehovet er stort.

Ruteplanleggerne i Gaia er gode å rådføre seg med når det kommer til detaljer om sommerrutene, men skrivingen på nettet styrer Leganger selv.

— Vi skulle gjort alle til lags, men til det er rammene for små. Sommerrutene er 57 prosent av normalen, men døgnet har fortsatt 24 timer. Vi er nødt til å prioritere, det betyr at vi må velge bort noen ruter, sier ruteplanlegger Kjell Arne Alvheim.

Ostehøvelprinsippet

— Hvorfor kutter dere mer på enkelte sommerruter?

— Vi bruker stort sett ostehøvelprinsippet når vi reduserer, men det klart det oppfattes ulikt. På rute 80 til Flaktveit går bussene hvert 20 minutt i rushtiden. Overgangen til en halvtime mellom hver avgang, går det trolig å leve med. Når bussen til Lysekloster som går seks ganger om dagen, reduseres til fem avganger, kan det være verre for noen. Det er også uklart for en del hva vi råder over, og hva det er fylkeskommunen som bestemmer, prøver planleggingsleder Eva Pechtel i Gaia, å forklare oss.

- Vondt til langt nedover ørene

Nicolay Leganger taster inn svarene. Han er høflig, selv om ikke alle spørsmålene er det. En ting er å svare på nettet, men når en eldre dame ringer og er fortvilet, er det verre.

— Det er mange som er helt avhengig av bussen. Det er ikke like lett for alle å gå til butikken, selv om den kanskje bare er 1,5 kilometer borte. Det kan være vondt ikke å kunne tilfredsstille deres behov, så vondt at det gjør vondt til langt nedover ørene, sukker Leganger.

En gang tok han med seg 50-60 brev fra kunder til samferdselskomiteen i fylket, slik at de bedre skulle forstå hvor avhengig folk er av bussene.

— Du vet, vi er pålagt å innføre sommerruter, men det er ikkje lett når vi må ta nokke fra nokken, sier ruteplanlegger Alvheim.

Da nettmøtet var over, var det kommet inn over 100 spørsmål. Leganger rakk å svare på 25 av dem.

Les spørsmålene til og svarene fra Gaia, ved å klikke på lenken til høyre.

Du kan også gå inn på Gaia sin hjemmeside for lese svar og stille flere spørsmål. Adressen er http://www.gaiatrafikk.no.

STÅR BAK NIKKEN: Planleggingsleder Eva Pechtel og ruteplanleggerne Terje Hagevik og Kjell Arne Alvheim står bak og rådgir Nicolay ”Nikken ” Leganger i Gaia, når han svarer på lesernes spørsmål.