Hvordan merker man at en hurtigbåt sakker farten og hvor mange sekunder tar det før man oppfatter at noe er galt? Det handlet om sekunder i Sunnhordland tingrett tirsdag.

Kapteinen har nektet å vedta et forelegg på 10.000 kroner for uaktsom navigering. Han mener ulykken ene og alene skyldes teknisk svikt.

Aktor Kjetil Kvalvik var ikke enig og mente det var lite sannsynlig at kapteinen forsøkte å redusere farten fra 27 knop ned til 18 knop slik HSD sitt reglement tilsier gjennom sundet ved Litlasvinøy og Ranavikslandet.

— Hadde han satt ned farten før han kom inn i sundet ved Litlasvinøy, ville feilen blitt oppdaget før, og man kunne gjort en unnamanøver før skipet fikk kurs inn mot kaien, sa aktor.

Nessa på sin side forklarte at han forsøkte å redusere farten i sundet, men at han ikke merket at noe var galt før båten lå med sving mot styrbord inn mot kaien på Ranavik.

— Jeg sakket på farten. Det er jeg sikker på, men båten lystret ikke, sa han.

  • Les mer om rettssaken i BT onsdag
<b>ULYKKEN:</b> Hurtigbåten "Baronessa" gikk på land ved Ranavik på Halsnøy 19. april i fjor med 14 passasjerar og et mannskap på fire om bord.
Kurt Henriksen (arkiv)