Med hevet hode, men uten å foretrekke en mine, møtte kaptein Hagland blitzlynet fra det store presseoppbudet like før klokken 09.30. Noen minutter etterpå var retten satt.

— La oss gjøre vårt ytterste til at saken blir gjennomført på en god og skikkelig måte, formante tingrettdommer Jan Ivar Brønn.

Sverre J. Hagland er tiltalt for "uaktsomt å ha forvoldt en sjøskade". Maksimalstraffen er tre år i fengsel. I utgangspunktet ønsket politiet å tiltale Hagland for uaktsomt drap, men Riksadvokaten mente det var å gå for langt.

Hva skjedde?

I dag skal aktor Eirik Stolt-Nielsen redegjøre for aktoratets sak. I tillegg skal forsvarerne til Hagland og HSD trolig i aksjon.

I morgen er det kapteinen sin tur til å forklare seg om de intense og skjebnesvangre sekundene som utspant seg på broen om bord på "Sleipner" for nesten tre år siden. For hva skjedde egentlig like før hurtigbåten braste rett på skjæret Store Bloksa i nesten 35 knop?

Den offentlige ulykkeskommisjonen har slått fast at den sannsynlige årsaken til tragedien er feilnavigering.

I den åpne høringen gjentok kapteinen at han ikke skjønner hva som gikk galt.

— Det er det jeg ikke forstår, svarte han flere ganger.

Uføretrygdet

I dag er den 56 år gamle HSD-kapteinen uføretrygdet. Han kommer aldri tilbake på sjøen, og har samlet krefter i Syden noen måneder i forkant av rettssalen. Hurtigbåt-tragedien er blitt et personlig mareritt, men 56-åringen er nå innstilt på å kjempe mot det han mener er urettmessige beskyldninger.

Hans forsvarer, Per Magne Strandborg, vil gå inn full frifinnelse. I dag lanserer Strandborg trolig en ny ulykkesteori for retten.

HSD er tiltalt for ikke å ha oppfylt kravene til "Koden for hurtiggående fartøy" og for manglende sikkerhetsopplæring. Rederiet risikerer bøter i millionklassen.

Aktoratet frafalt i morges tiltalens punkt 2.

Frafallelsen av punkt to, som dreier seg om ivaretakelsen av sikkerheten om bord og sjødyktighet, kom ikke overraskede på HSD-ledelsen.

— Vi har fått hint om dette på forhånd, sier informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse til bt.no.

— Dette viser hvor omfattende regelverket for hurtigbåter er. Dette er ingen stor seier. Det var på høy tid at dette tiltalepunktet ble frafalt, legger han til.

MED HEVET HODE: Sverre J. Hagland møtte retten med hevet hode.
FOTO: TOR HØVIK