Over 470 innlegg i debatten om råsykling på bt.no og over femti kommentarer på Facebook. Sykling skaper debatt, og temperaturen er til tider høy.

Sjekk: Skjelt ut av rasende syklist

— Hvorfor dette store engasjementet?

— Ja, jeg ser at det blir en del temperatur. Trolig fordi det dreier seg om to myke trafikantgrupper, syklister og fotgjengere, som begge føler seg sårbare. For disse gruppene er det kort vei fra ulykke til skade, og da kan en bli engstelig. Sånt blir det fort temperatur av, forklarer forsker og psykolog Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt til bt.no.

Syklister blir hindret

Fyhri forklarer også noe av engasjementet med at begge grupper føler seg like urimelig behandlet.

— Syklistene opplever at de blir unødvendig hindret, og det blir de jo. Når en blander ulike trafikantgrupper på samme bane, blir det lett temperatur. Det er ikke bare som bilist en endrer atferd, det endrer en når vi blir trafikanter, sier Fyhri.

- Spesielle rettigheter i Norge

— I Norge har fotgjengerne spesielt store rettigheter sammenlignet med andre land. Det er bare i Norge fotgjengere går rett ut i veien uten å se seg for. Denne oppførselen tar fotgjengere med seg i hele trafikkbildet, sier Fyhri.

Han understreker at når det gjelder barn på felles gang- og sykkelstier, kan en ikke forvente at de skal forstå hvordan en skal gå.

— Inn å henge ut «Birkensyklister»

Fyhri kikket på en del av kommentarene på bt.no og mener noen føyer seg inn i en trend.

— Det er populært å henge ut de såkalte «Birkensyklistene», de med bukkestyre og kondomdress som sykler raskt. Om det er rett, kan så absolutt diskuteres. Våre undersøkelser viser at denne gruppen sykler fortere og har noen flere ulykker enn andre syklister, men ikke at de bryter trafikkreglene noe mer enn andre, sier forskeren.

Fyhri viser til forskning publisert i bladet Samferdsel: Råest og farligst

Koster mer for syklister

  • Dersom en syklist møter en unødvendig hindring og må stoppe opp, koster det mer for en syklist å få opp igjen farten enn for en bilist. Bilføreren kan bare trykke på gassen, mens syklisten må fysisk jobbe for å ta igjen fartstapet. Mulig det kan forklare noe av syklistenes irritasjon, undrer Fyhri.

— Bjelle kan være lurt, kanskje

Psykologen forklarer at det som ofte kan skje er at de som sykler fort, kommer ganske fort og lydløst på fotgjengere. Den gående vil skvette til og oppleve det som truende, uten at syklisten av den grunn er hensynsløs.

- Kan man ikke bruke ringeklokke?

— Bjelle kan være smart. Problemet er at den må brukes rett, ellers hopper folk til alle kanter og kan bli påkjørt.

- Har du noen forslag til løsninger?

— Hovedutfordringen er at veiene ikke er separert. På en gang- og sykkelsti møtes to sårbare grupper som har veldig ulik fart. Det beste er derfor å skille gang- og sykkelstiene, sier forskeren ved Transportøkonomisk Institutt.

Har du andre forklaringer eller forslag?

: