• Én milliard kroner for å spare 10 minutter. Nei, vet du hva, da synes jeg pengene heller burde brukes til å utbedre det vi har av dårlige veier, sier trailersjåfør Bjarte Fagerholt, som kjører for Rune Næss Transport.

— Vi har mye trafikk ut til Åsane. Da trenger vi ikke Arnatunnelen. Vi har også mye trafikk til Sandsli og Kokstad. Skal vi østover derfra, kjører vi Nesttun-Arna.

— På den fæle veien langs Grimevatnet?

— Den er da ikke så ille. Vi er da vant til å kjøre på smale veier. Nei, da er det viktigere å bruke penger på å utbedre veien til Voss, slik at vi kunne kjøre i 80 hele veien. Eller la oss få en skikkelig vei til Os og Halhjem så snart som mulig.

Fagerholt tror også at høye bompenger i Arnatunnelen vil få trailersjåførene til å kjøre rundt, selv om tunnelen blir bygget.

— En tunnel gjennom fjellet til Arna vil bare øke trafikken av personbiler inn til sentrum. Da er det bedre å bygge dobbeltsporet slik at lokaltoget kan få bedre rutetider, sier Bjarte Fagerholt.

KJØRER RUNDT: Trailersjåfør Bjarte Fagerholt har ingenting imot å kjøre via Åsane eller Nesttun til Arna. Arnatunnelen skjønner han ikke vitsen med.