– Dette kunne jo Høyre ha kommet på da de satt i regjering. Partiet har hatt alle muligheter til å gjøre store løft. Men de kuttet faktisk i viktige poster som kunne ha betydd tryggere veier i dag. Skattelette var viktigere, sier Navarsete.

I forrige uke proklamerte partileder Erna Solberg at Høyre har som «ambisjon» at det innen 2020 skal være slutt på dødsulykker som kan føres tilbake til dårlig veistandard eller andre sikkerhetsmangler. Men andre ord lover Høyre en massiv satsing på veisikring og utbygging.

Sp tar æren Samferdsel er blitt en hjertesak for nær sagt alle partier ved dette valget. Navarsete sier utbyggingen er i ferd med å bli giret opp betraktelig. På vegne av Sp tar hun mye av æren for det. De rødgrønne har lovet en vekst på 100 milliarder kroner i neste periode.

– Såpass frimodig vil jeg være. Det var ikke mange som snakket vei da jeg kom inn på dette kontoret som samferdselsminister i 2005. Er det noe jeg er stolt av, så er det at vi har klart å heise dette temaet til topps på den politiske dagsordenen, sier hun.

Høyre får bare «holde på» med sine løfter om at det i 2020 ikke lenger skal forekomme dødsulykker knyttet til veistandard. Denne type garantier synes Navarsete er lite verdt.

Freidig – Det som er noe verdt, er å vise til hva som faktisk er gjort, hva denne regjeringen med Sp i spissen har bevilget til samferdsel, og hva som ligger foran oss. Høyre har stemt mot mye av det som er gjennomført, og har ingen troverdighet på dette området. Det er ganske freidig av Solberg å framstå som hun gjør, sier Navarsete til NTB.

Hun skjønner at Høyres snakk om en ny modell for veibygging kan virke besnærende, men minner om at det blir ikke bygd mer enn det den til enhver tid sittende regjering er villig til å bevilge av penger.

– Hvis da ikke alt skal bompengefinansieres, og det er vel neppe det Høyre vil. Vi har ingen ideologiske motforestillinger mot å benytte en kombinasjon av offentlige og private penger og skal prøve ulike måter å organisere veibyggingen på. Men det er ingen magisk formel for å få bygd veier i en fei, sier Sp-lederen.

Fartsmåling Navarsete vil ha mer gjennomsnittsmåling for å få ned ulykkene på veiene. Ordningen vil gradvis bli utvidet til å dekke hele landet, dersom forsøkene som pågår langs to veistrekninger, er vellykket.

– Jeg tror dette er kommet for å bli. Resultatene fra andre land er positive. For meg er det et paradoks at det er så stor motstand mot gjennomsnittsmålinger. Vi snakker jo bare om at fartsgrensene skal følges, ikke at folk skal kjøre i 60 kilometer i timen i 80-sonen. Derfor skjønner jeg rett og slett ikke at organisasjoner som sier de jobber for trafikksikkerhet, er imot dette, sier Navarsete.

Hun viser til at antallet dødsofre langs veiene kan halveres dersom bilistene følger fartsgrensene og bruker bilbeltet. Det er stor gevinst å høste gjennom to enkle tiltak. Og hun avviser påstander om at personvernet blir svekket.

Skatt og tigging I et par andre av sommerens politiske saker har Sp et syn som avviker noe fra regjeringspartnerne Ap og SV.

Navarsete mener at formuesskatten må fjernes på såkalt arbeidende kapital, slik at privateide småbedrifter slipper å ta opp lån for å betale skatt på maskineri og utstyr som er bundet opp i produksjon.

– Dette er direkte urimelig, og Sp vil se på hvordan formuesskatten kan avgrenses og graderes. Vi snakker her om småbedrifter rundt om i landet, ikke personer med svære formuer, sier Sp-lederen.

Når det gjelder aggressiv tigging, vil Sp gjeninnføre lovforbudet som ble opphevet under Bondevik II-regjeringen. Hun mener dette er et problem som sjenerer mange, og at politiet må få myndighet til bortvise tiggere fra Oslos sentrumsgater.