— Politikerne straffer bilistene i denne byen altfor hardt. Jeg kommer ikke til å få noe glede av denne råflotte bybanen, sier Ruben Haveland. Han bor på Flaktveit i Åsane og kjører daglig til jobben på Ågotnes på Sotra.

Fra 1. juli øker takstene for vanlig personbil fra 15 til 25 kroner i bomringen i Bergen. Samtidig kuttes rabattavtalene til maksimalt 20 prosent, noe som betyr at laveste sats per passering blir 20 kroner for lett kjøretøy. Det er en fordobling, sammenlignet med dagens rabattsatser.

«Latterlig»

BT har mottatt flere henvendelser fra provoserte bilister som torsdag mottok epost om takstøkningen fra Bergen Bompengeselskap. «Dette er latterlig, og når vi har et så dårlig kollektivtilbud i Bergen er dette en skam», var en av reaksjonene.

Ruben Haveland vil etter prishoppet betale 40 kroner dagen for å komme til og fra jobben på Sotra. Og når bompengene for Sotrasambandet kommer, vil han punge ut med over100 kroner dagen.

— Vi kommer ikke til å nyte godt av denne bybanen til Åsane i mange år fremover. Hvis alle inntektene fra bomringen hadde blitt brukt til å skaffe oss bedre veier, hadde dette stilt seg annerledes, sier Haveland.

- Nødvendig

-Men 40 kroner tur-retur i bompenger er vel ikke så avskrekkende når man ser hva kollektivreisende betaler?

— Hvis jeg skal ta bussen til Ågotnes, vil jeg bruke to og en halv time hver vei. Det er ikke noe alternativ. Bilistene burde beholdt dagens rabatt, mener Haveland.

Filip Rygg (KrF), byråd for byutvikling, bedyrer at han har forståelse for frustrasjonen over høyere bomsatser.

-Rent personlig synes jeg denne takstøkningen er irriterende, men den er likefullt et nødvendig onde for at vi skal få Bergen til å gå rundt, sier Rygg.

Han påpeker at det er tverrpolitisk enighet i Bergen om de nye bomsatsene.

«God oppslutning»

— Et enstemmig bystyre, fra ytterste venstre til ytterste høyre, har sett at vi kommer til å strupe byen med bilkøer og dårlig luft hvis vi ikke bygger bybane, får bedre fremkommelighet og lager nye sykkelveier, sier by

råden.

Når det gjelder rabatten som skrumper inn fra 1. juli, sier Rygg at politikerne er prisgitt internasjonale regler som regulerer rabattsatsene.

Filip Rygg har ikke inntrykk av at det er noe bilistopprør mot de nye bomsatsene i Bergen.

— Mange har forståelse for at vi må øke satsene, og meningsmålinger viser dessuten at det er god oppslutning om Bergensprogrammet. Jeg synes ikke prisnivået er avskrekkende, men samtidig har jeg forståelse for at det vekker sinne hos noen. Det er alltid irriterende å måtte betale mer for en vare eller tjeneste, sier Rygg, før han tilføyer:

Statens andel

— Vi ser ikke noe alternativ til prisøkningen når vi skal videreføre Bergensprogrammet, sier han.

Han skulle imidlertid ønsket seg høyere statlig andel i spleiselaget. Bilistene i Bergen har punget ut langt mer enn bevilgende myndigheter i utbyggingen av vei og bane i Bergen siden 2002.

— Heldigvis passerer vi en milepæl på tirsdag når alle partiene på Stortinget fastslår at staten skal betale en høyere andel av bybaneutbyggingen, sier Rygg.

Hva synes du om endringene? Diskuter under: