— Bergen taxi har sagt ja, sjåførene sier nei, mente moren til funksjonshemmede Petter Hjertnes (18) som sto frem i dagens avis og fortalte om store forsinkelser i taxitilbudet til sønnen.

Også Bergen Eldreråd har fått erfare hvor upålitelig transporttilbudet kan være for samfunnets svake.

— Vi får stadig vekk melding om at disse drosjene ikke kommer til avtalt tid og at disse stakkars menneskene sitter i tre-fire timer og venter, sier Inger Johanne Knudsen, leder i Bergen eldreråd.

- På grensen til diskriminering

En av de verste historiene Knudsen har hørt, dreide seg om et eldre menneske som ble sittende og vente så lenge at helsesenteret stengte. Dermed måtte de ansatte jobbe overtid for å ta seg av pasienten til drosjen omsider kom.

— Det er jo en skremmende opplevelse for et menneske i 80-90-årsalderen. Det er helt uakseptabelt, på grensen til diskriminering. Og det gjelder ikke bare eldre, men alle uføre.

Krever opprydning

Nå går Eldrerådet ut og krever en endring i situasjonen.

— Vi mener at dette drosjeselskapet må revidere seg selv. De kan ikke ha en avtale hvis de ikke kan opprettholde den.

— Vi vil skrive et skarpt brev til disse her og si at de må gå i seg selv og ta dette opp på innsiden av deres organisasjon, sier Knudsen.

— Eldrerådet vil følge opp denne saken og kreve et svar og forhåpentligvis en god løsning.

Knudsen ønsker en løsning som innebærer opprydning i avtalen, slik at pasasjerene kan stole på at drosjen kommer til avtalt tid og sted.

— Vi vil ha en unnskyldning og en forklaring. Dette er stygt.

- Målet er null klager

— I Bergen Taxi kjører vi over 2,3 millioner kunder i løpet av et år, og et stort antall av dette er pasientturer. I fjor hadde vi 297 klager. Det er klart at målet er null, men det blir det aldri, sier Jan Valeur, administrerende direktør i Bergen Taxi.

— Men selvfølgelig er det de som har uheldige opplevelser bortsett fra de 297 som skriver inn.

Ifølge Valeur blir alle skriftlige klager evaluert og registrert i selskapet, og påpeker at selskapet ønsker tilbakemelding fra kunder.

- Helse Bergen må ta ansvar

Han mener at en del interkommunale pasientturer kan bli forsinket fordi disse bestilles gjennom Helse Bergens kjørekontor, og ikke Bergen Taxi direkte.

Disse turene blir ofte samkjørt, slik at pasienter må vente på andre som skal i samme retning før drosjen kommer. Grunnen til dette er at samkjøringen reduserer kostnadene.

— Jeg skal ikke legge skylden på Helse Bergen, men det er klart at de har et ansvar her, sier Valeur.

Har liten plass til rullestoler

I tillegg til problemene med turene som organiseres gjennom Helse Bergen, er det bare 40 av de 450 drosjenei Bergen Taxi som har mulighet til å transportere rullestol, og i rushtid blir det ofte venting.

— Det er beklagelig og vi jobber kontinuerlig for å bli bedre på det, sier Valeur, som oppfordrer misfornøyde passasjerer til å ta kontakt med Bergen Taxi.

- Ta kontakt

Men til tross for at det har blitt lettere å kommunisere med drosjesentralen via mobiltelefon og sende inn ris og ros på selskapets nettsider, hjelper dette lite for eldre uten verken mobil eller internett.

— Hvis de ikke har mobiltelefon og ikke er i nærheten av fasttelefonen de bestilte fra, må de få hjelp til å ta kontakt med oss. Man har gjerne både organisasjoner og familie som kan ta kontakt.

— Vi er ydmyk når det gjelder det vi ikke greier å levere, sier Valeur.

Hvilke erfaringer har du hatt siden Bergen Taxi tok over pasienttransporten i januar? Si din mening her!

Silje Katrine Robinson
Rune Berentsen
NN