– Helse Bergen har sendt ut konkurransegrunnlaget tre ganger, 1., 7. og 11. november. Hver gang har de endret forutsetningene vesentlig. Vi har ikke hatt mer enn ti dager på oss til å forberede et anbud. Etter regelverket skulle vi hatt 40 dager, sier daglig leder Robert Aasmul i Taxi 1.

Han varsler umiddelbar klage dersom ikke Helse Bergen forlenger fristen.

– Trenger mer tid

– Det er snakk om en avtale til flere hundre millioner kroner. Vi trenger mer tid på oss, noe vi har krav på etter reglene. Helse Bergen har tatt forbehold om at de kunne endre konkurransegrunnlaget, men et slikt forbehold er ikke i tråd med Konkurranseloven, sier Aasmul.

Klokken 22.15 torsdag kveld fikk han beskjed fra Helse Bergen, via sin advokat, om at de ikke vil forlenge fristen.

– De begrunner det med at de har for dårlig tid, at de må få på plass en avtale, og at de heller vil risikere et søksmål enn å følge regelverket. Det er helt uholdbart, sier Aasmul.

– Blir en lang natt

Han sier selskapet har jobbet på spreng med å komme opp med et anbud innen fristen.

– Jeg vet fortsatt ikke om vi klarer det innen klokken tolv, men vi skal prøve. Det blir en lang natt, sier Aasmul.

Norgestaxi er på sin side klar til å levere sitt anbud.

– Alt er klart, og vi kommer til å levere innen fristens utløp. Det er riktig at Helse Bergen har gjort vesentlige endringer, men det har de da også tatt forbehold. Vi mener de har opptrådt ryddig i så måte, sier daglig leder Jan Tennfjord i Norgestaxi.

Helse Bergen avviser Aasmuls kritikk.

– Vi mener vi har vårt på det tørre. Utover det vil jeg ikke kommentere saken, sier kommunikasjonsdirektør Mona Høgli i Helse Bergen.

Klagenemnden for offentlige anskaffelser har tidligere slått fast at Helse Bergen utviste dårlig anbudsskikk da Bergen Taxi ble tildelt pasientkjøringen i fjor. Norgestaxi har i den forbindelse varslet erstatningssøksmål mot helseforetaket.

Daglig leder Robert Aasmul i Taxi 1 er kritisk til Helse Bergens anbudskonkurranse for pasientkjøring.