1. juli flyttet Katrine Line Østenstad (23) inn i Nedre Gartnergaten i Bergen sentrum, der hun skulle bo sammen med to andre studenter. Da hun flyttet inn på rommet, kjente 23-åringen en stram, ubehagelig lukt. Hun fjernet teppet og vasket gulvet i håp om at lukten skulle gå vekk. Men da hun kom tilbake etter å ha vært borte en helg, slo lukten imot henne.

— Hele rommet stinket så ille at jeg ikke klarte å være der inne. Det luktet nesten lik, sier Østenstad.

Hun tok kontakt med Skadedyrservice AS, som etter befaring i leiligheten kunne bekrefte det 23-åringen fryktet: lukten kom fra et dødt skadedyr inne i vegger eller gulv.

— Det var en markant lukt, for å si det sånn, sier daglig leder Rune Bratland i Skadedyrservice AS, som legger til at det høyst sannsynlig er snakk om en død rotte eller mus.

Føler seg bagatellisert

Da Østenstad tok kontakt med utleieren for å ordne opp, følte hun at problemet ble bagatellisert.

— Jeg fikk inntrykk av at utleieren ikke kom til å fjerne kadaveret i det hele tatt. I tillegg fortalte hun at det var funnet døde rotter i leiligheten tidligere, sier hun.

Østenstad sa fra at hun ønsket å flytte ut, og ba om å få refundert depositum og første husleie. Da nektet utleieren.

— Hun sa at jeg ikke kunne få pengene tilbake, fordi jeg allerede hadde flyttet inn. Deretter la hun på røret, sier Østenstad.

Utleieren dekket over listene med silikon for å dempe lukten, men det var ikke nok for 23-åringen.

— Det er ingen som vil betale 4300 kroner i måneden for et rom med en død rotte i. Det er ikke levelig å bo i en sånn lukt, sier Østenstad.

Hun føler seg urettferdig behandlet av utleieren, og mener det er lite å be om å få pengene tilbake.

— Jeg er veldig sint, og forstår ikke at det går an å oppføre seg sånn. Jeg tror ikke hun helt forstår at det er den som leier ut som har ansvar for at leiligheten skal være i god stand, sier hun.

Nå vurderer Østenstad å gå til sak mot utleieren.

— Jeg vil ikke la henne komme unna med dette, og kommer ikke til å gi meg med det første, sier Østenstad.

- Har fått trussel på trussel

Utleier Liv Lidal mener lukten ikke er så plagsom som Østenstad påstår.

— Lukten er jo bare i det ene hjørnet i rommet. Du må stikke nesen din helt inntil for å kjenne noe i det hele tatt, sier Lidal, som mener problemet er forbigående.

— Det kjentes som lukten ble dempet da vi dekket over listene med silikon, tilføyer hun.

Lidal sier depositum kommer til å bli tilbakebetalt på vanlig måte, men kommer ikke til å betale tilbake husleien.

— Hun har skrevet under på en kontrakt, og det er oppsigelsesfrist. Hun har jo flyttet inn og bodd i leiligheten i to uker allerede, sier utleieren.

Lidal hevder hun ikke visste om skadedyret før Østenstad sa ifra.

— Det kan ikke ha vært helt nylig. Han som bodde der før sa ingenting, sier hun.

Lidal mener Østenstad fremstår urimelig.

— Hun truet med både det ene og det andre, både advokat, Husleienemnda og faren. Jeg har fått trussel på trussel, sier hun.

Lukten bør nullstilles

Ifølge Rune Bratland i Skadedyrservice er det ikke uvanlig med døde skadedyr i vegger og gulv.

— Dette er spesielt et stort problem i eldre byggingsmasse i sentrum, som har større åpninger fra grunnen og i veggene der dyrene kan komme seg gjennom, sier han.

Intensiteten på lukten kan variere, og kan vare i alt fra to uker til seks måneder. Bratland mener det er viktig at huseier reagerer rett når det oppdages døde skadedyr i huset.

— Det er huseier sitt ansvar å gjøre tiltak som kan nullstille lukten, slik at det går det er mulig å oppholde seg i rommet, sier han.

Selv om bruk av silikon på lister kan begrense lukten noe, bør man alltid vurdere om man skal hente ut kadaveret, mener Bratland.

— Lukten kan like gjerne komme ut gjennom en stikkontakt, sier han.