• Kapteinen og overstyrmannen har alt fått sin straff. Det er bra at kapteinen slipper å bli tiltalt for drap. Det ville ikke kommet noe godt ut av det å sperre ham inn for drap, sier 20 år gamle Einar Eikeland.

Han er en av de overlevende etter «Sleipner»-ulykken. Einar Eikeland ble utnevnt til Årets navn i Verdens Gang for sin innsats under forliset for snart to år siden. Han hjalp mange da panikken brøt ut om bord i båten. Det var så vidt han selv overlevde.

— Jeg synes det er rart at ikke Sjøfartsdirektoratet blir tiltalt. De har et like stort ansvar for sikkerheten som rederiet.

- Fortsatt uvirkelig

To år etter ulykken har 18 år gamle Teresa Espeland (bildet), fra Moster, fortsatt problemer med å forstå det hun opplevde på «Sleipner».

— Det er fremdeles som om jeg ikke har vært med på dette. Ulykken virker for uvirkelig, sier hun. Teresa Espeland føler ikke helt at Riksadvokatens beslutning angår henne.

— Men jeg har tenkt litt på kapteinen og overstyrmannen. Jeg er enig i at det ikke er noen grunn til å tiltale kapteinen for drap. Det er Sjøfartsdirektoratet og HSD som burde ta ansvaret, ikke de to stakkars folkene, sier Teresa Espeland.

- Skuffet

— Jeg er skuffet over at Sjøfartsdirektoratet slipper unna. Det er der det største ansvaret for sikkerheten til sjøs ligger. Jeg synes det er skremmende at de som kunne godkjenne båten går fri. Det går ut over min trygghetsfølelse når de slipper unna, sier Sølvi Litleskare, 38 år (bildet), fra Ytre Arna. Hun er glad kapteinen slipper drapstiltale.

— Rederiet må bære en større del av skylden enn de to som jobbet på båten. De har nok ikke hatt det godt. For kapteinens skyld håper jeg denne saken blir raskt overstått. Det må ha vært forferdelig å vente på dette i to år, sier Sølvi Litleskare.

- Forundrer meg ikke

— Det forundrer meg ikke at Sjøfartsdirektoratet går fri. Direktoratet er som en grå masse en aldri får taket på. Dette viser at de i praksis ikke tar ansvar og det er beklagelig, sier Svein Hatlevik, 44 år (bildet), fra Sagvåg.

Han mener det ikke var grunnstøtingen i seg selv som årsaken til at ulykken fikk så store konsekvenser.

— Om bord i «Sleipner» var det ingenting som virket. Det er klart at kapteinen har et spesielt ansvar, men rederiet og Sjøfartsdirektoratet må bære hovedansvaret.