• Jeg har aldri ført båten med passasjerer om bord. Jeg har bare flyttet den, understreker Mads Hjorteseth, eier av blåtur-båten MS «Byfjorden».

Nå venter han på sjøfartsinspektørens reaksjon etter at han har vedgått å ha ha stått til rors uten de nødvendige sertifikatene.

MS «Byfjorden» er en ombygd passasjer— og stykkgodsbåt som nå leies ut til charterformål. Fartøyet er ca. 20 meter langt, og godkjent for 50 passasjerer. Det kreves et såkalt dekksoffisersertifikat klasse 5 for å føre fartøyet. Det inneholder den laveste graden av navigasjonskvalifikasjoner.

Eieren, Mads Hjorteseth, hadde dispensasjon til å føre fartøyet i august 2001. Han søkte ikke om fornyelse. Nå har han ikke slikt sertifikat.

— Jeg leier inn skipsførere med de nødvendige kvalifikasjonene, og tar selv jobben som dekksmann om bord, sier han.

Dersom MS «Byfjorden» frakter mer enn 40 passasjerer, kreves det nemlig et ekstra mannskap om bord.

— Så du har aldri stått til rors med passasjerer om bord?

— Nei. Ansvaret er for stort til å ta sjansen på det.

— Hvorfor har du likevel ført fartøyet?

— Fordi det har vært praktisk når båten har gått tom fra et sted til et annet. Jeg kan ikke se at det er noen stor sak.

— Hvorfor sa du uoppfordret fra til Sjøfartsdirektoratet om at du har ført båten ulovlig?

— Jeg er en ærlig sjel, sier Hjorteseth, men innrømmer at han hadde fått nyss om at direktoratet allerede satt på opplysninger om at han ikke hadde helt rent mel i posen.

ULOVLIG: Eieren av charterbåten MS «Byfjorden» har innrømmet å ha ført fartøyet uten de nødvendige sertifikatene. - Men jeg har ikke fraktet passasjerer, understreker han. <br/>ARKIVFOTO: HELGE SUNDE