Taubåt-ulykken på Stord i helgen, preger hele den lille bedriften, hvor 55 år gamle Kåre Magnar Alvsvåg var ansatt. Han døde da taubåten han var om bord i kantret lørdag i 11-tiden.

— Han var en fantastisk dyktig, flink og veldig reflektert kollega. Vi er kun fem ansatte, og det er et lite miljø rundt oss, sier daglig leder i BK Marine, Frank Brandsdal.

Alvsvåg hadde vært ansatt i BK Marine i ti år.

Stengt inne

På oppdrag fra Fitjar Mekaniske Verksted skulle Kåre Magnar Alvsvåg og en kollega hjelpe en slepebåt med å frakte et polsk skrog inn til verkstedet. På vei dit, kantret båten. Kollegaen som også var om bord, overlevde da han havnet i sjøen, og ble plukket opp av en hobbyfisker.

55-åringen som døde var innestengt i en time i båten før han ble reddet ut.

— Jeg har ikke et vondt ord å si om ham, det er et sårt savn, sier Brandsdal.

Han forteller at kollegaen som klarte å redde seg ut, har det etter forholdene bra.

— Dette var et rutineoppdrag, vi har gjort dette mange ganger før, sier Brandsdal om oppdraget som ledet til ulykken.

Havarikommisjonen på plass

Tirsdag er Statens havarikommisjon på plass ved kaien til Fitjar mekaniske verksted hvor ulykkesbåten ligger fortøyd. Den er foreløpig ikke snudd.

— Vi vil undersøke hvordan denne ulykken kan ha skjedd, og prøve å få tak i all fakta og intervjue de som er berørt. Vi har satt sammen et team som skal se på ulykken, men vi har ikke så mange detaljer enda, sier Dag Liseth, avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon.

- Skjønneste orden

Lensmann Bernt Norvalls på Stord forteller at bildet av hendelsesforløpet ser klart ut, basert på avhørene politiet har gjennomført. Avhørene vil fortsette denne uken.

– Det skjedde jo veldig fort. Alt virket som det var i skjønneste orden. Det var en slepebåt foran, og en bak, og de skulle buksere dette skroget inn til verkstedet på helt vanlig måte. Plutselig kom den bakerste slepebåten, som er minst, på tvers av fiskebåtskroget og ble dratt rett rundt av trossen, forteller lensmann Bernt Norvalls.

Skipperen som omkom var i styrehuset, han som overlevde arbeidet på dekk. Først når skroget er snudd senere i uken vil politiet kunne undersøke elektroniske registreringer på broen.

- Utenfor vår kontroll

Hugo Strand i Fitjar Mekaniske Verksted, sier ulykken er tragisk.

— Dette er aller verst for den omkomne og hans familie, men dette var en hendelse helt utenfor vår operative kontroll. Det skjedde på havet, den siste delen av slepet, før skroget kom til oss, sier Strand.