• Kapteinen på MS «Norrøna» ville tapt for mye tid på å snu, sier direktør Jan Walle i Smyril Line.

Kapteinen på MS «Norrøna» var ikke tilgjengelig for kommentar i går. Direktør Jan Walle i Smyril Line svarte på vegne av ham:

— Kapteinen forteller at han fikk telefon om de tolv passasjerene da båten hadde passert tuppen på Skolten. Det kan tenkes at han ikke hadde mulighet til å ta telefonen før, sier han.

Walle sier at MS «Norrøna» deler kai med et annet skip på Shetland, og at kapteinen derfor vurderte det slik at båten ikke hadde råd til forsinkelser.

— Ingen ønsker å ha tolv ekstra passasjerer om bord i så lang tid, sier han.

- La seg for sent

Han mener at årsaken til at de 12 passasjerene ikke kom seg i land i Bergen, er at de la seg for sent. Ifølge Walle ble passasjerene vekket første gang klokken fem, ikke klokken halv seks, slik de uheldige passasjerene hevder.

— Er lyden på callinganlegget høy?

— Ja, men det spørs hvor tungt du sover, hvor sent du la deg, og hvor mye alkohol du inntok kvelden før, sier han.

Walle bekrefter at det ikke er første gang passasjerer på vei fra Danmark til Bergen ufrivillig havner på Færøyene og Island.

— Jeg har nettopp begynt i jobben i Smyril Line, men har blitt fortalt at dette har skjedd før. Jeg vet imidlertid ikke hvor ofte, sier han.

Ingen erstatning

Det vil nå bli innført manuell sjekk av lugarene ved anløp av Bergen, for å kontrollere at passasjerene kommer seg i land.

Ifølge Walle vil ingen av de tolv passasjerene som ble «fanget» om bord på MS «Norrøna» få erstatning. Heller ikke tidligere «blindpassasjerer» kan regne med å få dekket utgifter i forbindelse med turen.

— Nei, ingenting. Det står konkret i våre seilingsbestemmelser at passasjerene selv har ansvar for å komme seg i land i riktig havn, sier han.