På bt.no torsdag raljerte Grung over millionsummene som nå brukes til å oppgradere Bergen busstasjon.

I et vedtak i fylkestinget fra 2010 ble det bestemt å sette av 190 millioner kroner fra Bergensprogrammet til formålet.

Fra 1956

— En provoserende sløsing med fellesskapets penger. Vi trenger en ny, fremtidsrettet terminal, ikke flikking på den gamle, sa Grung blant annet i saken, som du kan lese i sin helhet her.

Utspillet kom like etter at byrådet torsdag la frem sine visjoner og planer for en ny bydel rundt Bygarasjen - en plan som også innebærer å rive Bygarasjen.

NYTT: Her er en av arkitekttegningene av den nye busstasjonen, slik de ble presentert høsten 2011.

Fylkesordfører Nilsen reagerer på Grungs utspill. Overfor bt.no fredag karakteriserer han det som «uklokt».— Vi har en busstasjon i Bergen med designløsninger fra 1956, og vi mangler gode ventefasiliteter. Vi skulle gjort noe med den for lengst. Det er det eneste kritikkverdige i denne saken: At vi ikke har oppgradert terminalen før, sier Nilsen.

- Kan bli stående

Han mener at de nye strukturene som nå bygges, vil kunne bli stående og brukes til kollektivformål i lang nok tid til at det forsvarer investeringene.

— Den nye bydelen vil neppe stå klar i sin fulle form og bredde før om en ti års tid. Byens kollektivbrukere har krav på en nyoppusset og bedre terminal i alle de årene. Byggene kan også bli stående selv om Bygarasjen rives, sier Nilsen.

De planene vil vi selvsagt vente med

Tom-Christer Nilsen, fylkesordfører, om trinn 2 av oppgraderingen

Fylkesordføreren påpeker at oppgraderingen av busstasjonen er noe de gjøre, av hensyn til kravene om universell tilgjengelighet. Altså at bussterminal skal kunne brukes av alle.

— Det inkluderer funksjonshemmede, synshemmede og rullestolbrukere.

— Denne oppgraderingen er noe vi må gjøre, i henhold til regler og krav som Grung selv helt sikkert støtter.

- Nesten litt useriøst

- Grung mener at et tresifret millionbeløp er i ferd med å bli sløst bort på denne oppgraderingen?

— Ja, og det er nesten litt useriøst. Det er ikke sant det Grung sier om at pengene kunne vært brukt til helt andre formål. Denne oppgraderingen måtte vi ha gjort uansett, sier Nilsen.

Venter med trinn 2

Ifølge hans regnestykke vil det nå i første omgang bli brukt 90 millioner på å ruste opp en del av terminalen.

Å vente i regnet er noe de gjøre mer enn nok på holdeplassene ellers i byen

Tom-Christer Nilsen

— Vi har brukt 45, og skal bruke 45 til. Det finnes også skisser for et trinn to av oppgraderingen, som vil koste 90-100 millioner kroner. Men de planene vil vi selvsagt vente med til vi vet mer om hvordan dette byutviklingsprosjektet rent faktisk blir.

- Hva tror du Grung ønsker å oppnå med utspillet sitt?

— Jeg velger å tolke henne i beste mening, at hun har en bekymring for at vi bruker masse penger på noe som ikke vil bli brukt. Men når hun antyder at det er sløst vekk 100 millioner på ingenting, da blir det nesten litt useriøst. Jeg vil heller stille et motspørsmål: Ville Arbeiderpartiet i ti år til vært fornøyd med å ha en bystasjon med designløsninger fra 1956, sier Nilsen.

- Uten tak

Grungs sa i sitt utspill også at det bør bygges en helt ny kollektivterminal – og at Nordeas byutviklingsplaner fra 2010 viste moderne og mindre plasskrevende alternativer.

Også dette slår Nilsen tilbake mot.

— Ser vi nærmere på terminalene som ble skissert i Nordeas planer, er det alternativer uten tak. Og det i regnbyen Bergen! Det er ikke det jeg ønsker for våre kollektivreisende. Å vente i regnet er noe de gjøre mer enn nok på holdeplassene ellers i byen.

«MÅ GJØRE»: - Helt nødvendig å oppgradere busstasjonen. Ville Arbeiderpartiet i ti år til vært fornøyd med å ha en bystasjon med designløsninger fra 1956, spør fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.
MARIUS NYHEIM KRISTOFFERSEN