— Hvordan kan politikerne tillate dette, spør Einar Lauvås, en av de næringsdrivende på Strandkaien.

Han mener politikerne må på banen og forlange fortgang i arbeidet, slik at anleggsperioden kan kortes ned.

— Nå er det her på Strandkaien, men dette gjelder andre steder i byen der det graves også, sier han.

Anleggsperioden må reduseres

Lauvås tror området kunne ha blitt ferdig til sommeren heller enn til jul, hvis bare Statens vegvesen ville jobbe raskere.

— Vi blir neglisjert. Problemet er ikke at de skal grave, men at Statens vegvesen ikke godtar at de må grave like fort som Graveklubben har gjort, sier Lauvås.

Lauvås får støtte av flere næringsdrivende i området, som mener at vegvesenet må forsere arbeidet i området dersom det overhodet er praktisk mulig.

— Statens vegvesen lever helt sitt eget liv. De har innkjøpsrutiner der de gjerne bruker fire måneder der andre bruker én, sier Bjørn Kildedal, markedsdirektør i Pettersson og Gjellesvik A/S.

Ødelegger byen

  • Gravingen ødelegger byen. Det må være et krav i anbudet at de ulike etatene koordineres og at man har en effektiv tidsplan. I tillegg må de gjøre seg ferdig på ett sted før de starter graving på et annet sted, sier Kildedal.

Lauvås tror han har mistet 100.000 kroner i omsetning på gravearbeidene, men har forståelse for at det må graves.

— Hvis Vegvesenet kunne hive pukk og stein midlertidig på området som Graveklubben nå er ferdig med, så hadde det også hjulpet. Da kunne man ta i bruk store deler av området mens man venter på Mathallen, men det vil de heller ikke, sier Lauvås.

Forventer løsning

Bergen Næringsråd har i hele sommer forsøkt å få gehør hos Vegvesenet for akkurat det samme.

— Vi synes fortsatt det er helt uakseptabelt at Statens vegvesen ikke kan klare å bli ferdig til sommeren når andre profesjonelle aktører i markedet sier at det er mulig, sier Atle Kvamme, kommunikasjonssjef i Bergen Næringsråd. I slutten av måneden skal de ha et møte der samferdselsetaten i Bergen kommune og Statens vegvesen skal diskutere gravingen og trafikkflyt med de næringsdrivende.

Jobber fort nok

I et innlegg i BT begrunner prosjektleder for Strandkaien i Statens vegvesen, Jan Skogland, hvorfor de ikke vil jobbe to eller treskiftsordning slik som Graveklubben gjorde.

— hensyn til arbeidsmiljøet

— ambulanse må kunne slippe frem

— alle butikker må være åpne i arbeidstiden

— arbeidet krever nøyaktighet.

Skogland har tidligere sagt til bt.no at veivesenet jobber fort nok.

Byråden ønsker også fortgang

Etter at bt.no sist skrev om denne saken, tok byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen, initiativ til et møte med Statens vegvesen. Iversen forsøker å være pådriver for at gravearbeidene i sentrum skal gjøres unna så raskt som mulig og til minst mulig sjenanse for de næringsdrivende og trafikantene.

— Vi fikk en redegjørelse for hvorfor ikke de kan jobbe fortere eller midlertidig fylle igjen området ved Lido-hjørnet og flytte gjerdene lengre inn. De mener det ikke er forenlig med faglige og sikkerhetsmessige vurderinger de har gjort, og det må vi godta. Det er Statens vegvesen som «eier» prosjektet. Vi har ikke anledning til å overprøve eller bestille dem til å endre arbeidstempo, men vi har forsøkt, sier Lisbeth Iversen.

Graveklubben fortsetter

Lauvås står og følger med på anleggsarbeiderne, som er i full sving med fase 2 utenfor butikken hans. Graveklubben jobber to skift fem dager i uken med jobben fra Wallendalshopen til Østre Muralmenning.

De skal være ferdig 28. februar neste år. Så skal Statens vegvesen komme for å ruste opp gateløp og fortau. Planen er at alt skal være ferdig i desember.

Hva mener du om gravingen? Si din mening her.

ØNSKER FORTGANG: Lauvås vil at Statens vegvesen skal grave like fort som Graveklubben. ARKIVFOTO: Rune Berentsen