Årets Mediepriser ble delt ut på Ole Bull Scene i kveld. 27 aviser, nettsteder og magasiner ble premiert.

«Dyptpløyende saker som presenteres på en forbilledlig måte», var juryens beskrivelse av Dagens Næringsliv som vant prisen for Årets avis. En stolt featureredaktør, Gry Egenes, tok i mot prisen på Ole Bulls Scene.

— Finanskrisen gjorde det vanskelig å bygge opp journalistikken. Gildt at noen utenfor glasshuset vårt har sett forsøkt vårt, sa hun.

Egenes ønsket å dele prisen med dyktige kolleger i Dagens Næringsliv. Også eierne ble takket:

— De har vist at dyr og risikofylt journalistikk kan være lønnsomt, sa Egenes fra scenen.

En nisjeavis, men med appell langt ut over sin primærmålgruppe juryen om Dagens Næringsliv

Årets nettsted

Årets nettsted ble TV 2Sumo, som ifølge juryen har skapt en betalingstjeneste som har vakt internasjonal oppsikt.

«De har utviklet en tjeneste som gir brukerne tilgang til eksklusivt og godt innhold på en forbilledlig måte. Vinneren har tatt utviklingen på alvor og sørger for at innholdet er enkelt tilgjengelig på flere ulike plattformer» heter det i juryens begrunnelse.

Direktør i TV2 Sumo, Hege Kosberg, er svært glad for prisen.

— Vi lever av tilliten fra brukerne våre. En viktig suksessfaktor er at vi har vært en betalingstjeneste siden starten. Nå skal vi bygge videre på flere plattformer og med et bredere innhold, sier hun til bt.no.

BT vant flere priser

BT tok gull for årets forbrukerside for saken «Her er bergensklubbene», BT tok bronse i samme kategori for saken «Ja, vi elsker denne rumpa».

Sjefredaktør gard Steiro er strålende fornøyd.

— Jeg er stolt over at Bergens Tidende befester sin posisjon som en av de best designede avisene i Norge, sa han.

VG vant gull for beste nyhetsside, mens avisen Hordaland tok sølv i samme klasse, med saken «Ap-skuta søkk i Hardanger».

I featureklassen vanket det heder til Bergensavisen for en reportasje om Lars Vaular, «Vaulars». Adresseavisen tok gull innen forsider, med sin forside «3-2.e.e.o», etter Rosenborgs sjokktap mot Follo i cupen.

Ung vinner

Årets magasin ble interiørmagasinert Rom 1-2-3, og prisen får bladet blant annet fordi juryen mener det er usnobbete og lekkert på samme tid.

— Dette er toppen av kransekaka og helt uvirkelig. Bladet vårt er bare fire år. Godt at vi unge får noen priser også, sa sjefredaktør Anne Vestad i takketalen.

Lars Helle, sjefredaktør i Dagbladet var også godt fornøyd med prisen for Årets nasjonale nyhetsnettsted.

— Jeg er veldig glad for at juryen har sett oss, og for at folk har sett oss. Etter omleggingen av dagbladet.no ligger vi i forkant i verdenssammenheng når det gjelder presentasjonsform. Jeg vil gi ære til hele redaksjonen. Nett og papir har en enorm slagkraft sammen, sier Helle til bt.no.

HER ER LISTEN OVER ÅRETS MEDIEPRISER:

NETT/MOBIL/WEB-TV

Årets lokale nyhetsnettsted: www.glomdalen.no . Juryens begrunnelse: Årets lokale nettsted er et omfangsrikt og vitalt nettsted.

Årets nasjonale nyhetsnettsted: www.dagbladet.no. Juryens begrunnelse: Et innovativt nyhetsnettsted, som har vært tidlig ute med løsninger som i dag er vanlig hos de fleste andre nyhetsnettsteder.

Årets nisjenettsted: www.klikk.no . Juryens begrunnelse: Årets nisjenettsted er et komplett forbrukernettsted. Hvert av temaområdene er for seg selv fullverdige nisjenettsider.

Årets innovasjon: Nordlys, ipad app. Juryens begrunnelse: Vinneren lanserte på slutten av 2010 en elegant og brukervennlig Ipad-utgave.

Årets mobile nettsted: m.klikk.no . Juryens begrunnelse: Dette er et rent, ryddig og oversiktlig nettsted, som har evnet å ivareta magasinfølelsen vi kjenner fra webutgaven også på mobilen.

Årets nyhetssak for web-TV/lokal-TV: «Skuddene som truer en hel næring» – Adresseavisen. Juryens begrunnelse: Adresseavisens journalister graver og finner gull. Her brukes alle kanaler for det de er verdt.

Årets reportasje for web-TV/lokal-TV: «Størst av alt er kjærligheten» – VGTV. Juryens begrunnelse: En sterk historie fortalt på en verdig måte. Dette treffer rett i hjertet.

Årets programserie for web-TV/lokal-TV: «Side by side 2.0» – VGTV. Juryens begrunnelse: VGTV åpner et ellers smalt interessefelt for et bredt publikum på en spennende måte.

UKEBLAD/MAGASIN

Årets magasinfoto: «Ballettgutt» – Foreldre og Barn. Juryens begrunnelse: Vakkert! Estetisk, delikat og sårt på samme tid, dette treffer deg rett i hjertet.

Årets feature/kultursider: «Treholt for dummies» – ALFA. Juryens begrunnelse: Solid, gjennomført og grundig journalistisk arbeid. Løst på en annerledes og tabloid måte.

Årets forside: Kampanje nr. 5/2010. Juryens begrunnelse: Et cover med klar stoppeffekt. Dette er annerledes og skiller seg ut.

Årets forbrukersak: «Orkesterplass» – Autofil. Juryens begrunnelse: Forbrukerjournalistikk med ny vri. En solid og grundig biltest som er løst på en original, humoristisk og gjennomført måte.

Årets nyskapning: ALFA. Juryens begrunnelse: Frisk satsing som umiddelbart satte dagsorden for hele den norske presse.

Gry Egenes i Dagens Næringsliv.

AVIS

Forbrukerside

Gull: «Her er bergensklubbene» – Bergens Tidende. Juryens begrunnelse: Med gitaren som et visuelt hjerte hvor kartet er sømløst integrert får forbrukerne en oversiktelig og grundig innføring til de hotteste klubbene i Bergen.

Sølv: «Småkongedømme» – Dagbladet Magasinet. Juryens begrunnelse: Alle som har barn kjenner seg igjen i illustrasjonen av en sinnatagg i pysjamas.

Bronse: «Ja, vi elskar denne rumpa» — Bergens Tidende. Juryens begrunnelse: Denne siden treffer deg som et velfortjent spark bak.

Forsider

Gull: «3-2 e.e.o» - Adresseavisen. Juryens begrunnelse: Ord blir fattige akkurat som det ble på Adresseavisen-desken etter at Rosenborg gikk på et sjokktap mot Follo i cupen.

Nyhetsside

Gull: «Skrue» er ute - VG. Juryens begrunnelse: Nyhetsformidling og VG på sitt aller beste. Grundig journalistikk utløser et fantastisk bilde.

Sølv: «Ap-skuta søkk i Hardanger» - Hordaland. Juryens begrunnelse: Strålende formidling av en av Norges viktigste saker, særlig ved den elegante detaljen hvor ingressen blir brukt som luftspenn.

Bronse: «Flått»- Vårt Land. Juryens begrunnelse: Vårt Land snur flått-problematikken på hodet og setter rikspressen på plass med et fantastisk flått visuelt grep.

Magasin

Gull: D2 Dagens Næringsliv. Juryens begrunnelse: Dagens Næringsliv gir leserne et magasin med spenn og gjennomgående grundighet. Magasinet er en fryd for øyet.

Sølv: Magasinet - Dagbladet. Juryens begrunnelse: Dagbladet tar Norge på pulsen mens kongen taler, et godt grep er glitrende gjennomført.

Bronse: Påskemagasinet - Hallingdølen. Juryens begrunnelse: Lillebror i klassen viser for alvor muskler med sterke historier, stor bredde og visuell teft.

Bronse: BTMagasinet. Juryens begrunnelse: En god idé som engasjerte Bergens befolkning i flere måneder beviser at ingen er så gode til å dyrke seg selv som bergenserne.

Feature

Gull: « I de beste familier» – Dagbladet Magasinet. Juryens begrunnelse: Magasinet er fortsatt på tronen med en visuell lekenhet i en klasse for seg selv. Kongelig utført.

Sølv: «Et land for gamle menn» – Dagens Næringsliv. Juryens begrunnelse: Med dempede visuelle virkemidler suges vi inn i et land for gamle menn.

Bronse: «Morderen Belle Gunness» - Hallingdølen. Juryens begrunnelse: En grusom historie er formidlet på en nydelig måte i historien om den amerikanske massemorderen Belle Gunness, som her blir hentet hjem til Hallingdal i en flott bladbunad.

Årets nyskaping avis

Juryen noterer seg enkelte forsøk, men fant ikke grunnlag for å gi ut denne prisen i år.

(kilde: Journalisten.no)