• Bybaneiveren har vært så stor at man har glemt at Bergen også må ha et kollektivtilbud de 10-15 årene det tar før bybanen kan stå ferdig. Dyre billettpriser, et elendig rutetilbud og passasjerflukt er resultatet.

Det sier Monica Mæland, bybanemotstander, Høyre-politiker og leder av bystyrets komiti for miljø og byutvikling.Mæland mener tiden nå er inne for at Stortinget gir storbyene en skikkelig pengesum øremerket kollektivtrafikken. Også i Høyre har man innsett at man oppnår ikke tilstrekkelig gevinster med effektivisering og rasjonalisering av busselskapene alene.— Oslo får hvert år et tilskudd som tilsvarer 950 kroner pr. innbygger. Bergen må nøye seg med 50 kroner. Nå må alle storbyene opp på samme nivå. Vi har ikke råd til å strø kollektivtilskuddene rundt i distriktene. I stedet må vi ta konsekvensen av at tre fjerdedeler av befolkningen bor i storbyene, sier Mæland. Hadde hun fått frie hender til å bygge opp kollektivtilbudet i Bergen, ville hun ha skrinlagt bybanen og bygget ut et tett nett for superbusser over hele byen, maken til dem som er planlagt mellom Fornebu og sentrum i Oslo.