— Spørsmålet er ikke om dere er for eller mot bompenger. En kan alltids vente på staten og den store samferdselsrevolusjonen. Da ville kanskje Nordhordlandsbrua vært prosjektert om ti år, sa Aarebrot.

Han var innleder for de 150 fremmøtte på folkemøtet om bompengefinansiering av den såkalte Nordhordlandspakken, som blant annet inkluderer flere veistrekninger på Riksveg 57 og 555, samt Nyborgtunnelen.

- Vil dere vente i 70 år?

Folkeaksjonen «Nei til mer bompenger» hadde invitert til møte på Nordhordland folkehøgskule, og stort sett bommotstandere dukket opp.

Så langt har de samlet inn over 5100 underskrifter, men Aarebrot, som er professor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen, hadde et skuffende budskap:

— Enkelte kommuner i Nordhordland har klart det kunststykket å bli fraflyttingskommuner. Spørsmålet er om en fortsatt vil være det, og hvordan en kan få gode nok veier til å stanse fraflyttingen, sa han.

Aarebrot mener Hordaland har lang tradisjon for å snike seg til en bedre plass i veifinansieringsplanene ved å være villige til å betale bompengene.

— Tenk hvordan Vestlandet hadde sett ut om det ikke var for bompengene? Vil dere ha veien nå, eller vente 70 år, spurte Aarebrot forsamlingen.

Han fikk svar fra de fremmøtte. Flere reiste seg og ga beskjed om at de var lei av flere tiår med bompenger. De mener staten bør ta ansvar og betale, og de vil ikke være med på å betale for utbygging som skal skje på bergenssiden av Nordhordlandsbrua.

Gi og gi og gi

Både Nyborgtunnelen til vel en milliard kroner og Eikåstunnelen får være et tema for Bergen, ikke Nordhordland sa flere av dem som var til stede.

— Er det ikke vanligvis snakk om å gi og ta? Her er det å gi og gi og gi. Hva er det Bergen bidrar med? spurte Morten Klemetsen fra aksjonsgruppen.

Han fikk ikke svar fra andre enn sine meningsfeller:

— Vi er ikke mot veier, vi er mot bompenger. Problemet er at våre folkevalgte er så sikre på at de må ha bompenger at de ikke engang har prøvd skikkelig å få ordnet dette uten, sa Svein Engseth i folkeaksjonen.

Han fikk støtte fra stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter (Frp):

— Det verste man kan gjøre om staten ikke bygger vei, er å betale selv. Da kan de bare sitte der og humre og si at «om ikke vi betaler, så betaler de selv».

JAN M. LILLEBØ