ØYULF HJERTENES

På hittegodslageret til Falck i Møllendalsveien står hundrevis av stjålne sykler på rad å rekke. Bare en brøkdel av dem blir hentet av eieren.

— Det er egentlig vanskelig å forstå. Mange av syklene er både dyre og flotte. Folk er utrolig sløve, sier Øystein Aam, som er administrerende direktør i Falck Redning.

Mindre i erstatning

I 1996 ble 19.064 sykkeltyverier meldt til forsikringsselskapene. I fjor var tallet halvert - til 9468 tyverier. I samme periode gikk antallet politimeldte tyverier ned med over 10.000, til 1514.

Samtidig falt forsikringsutbetalingene som følge av sykkeltyverier fra 71,7 til 40,4 millioner kroner.

Informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) mener nedgangen har en åpenbar sammenheng med innføringen av sykkelregisteret Falck i 1993.

I 2003 innførte flere forsikringsselskaper krav om at sykkelen måtte være registret for at du skal få erstatning. I dag er i overkant av 500.000 sykler registrert hos Falck.

Vanskeligere å svindle

Registreringskravet gjør det vanskeligere å svindle forsikringsselskapene. Registeret gjør det for eksempel enklere å avsløre eiere som dikter opp et fiktivt rammenummer, eller de som krever erstatning for sykler som aldri har eksistert.

I tillegg blir det vanskeligere for eieren å beholde både erstatning og sykkel dersom den kommer til rette.

— Dette har gjort at uregistrerte sykler ikke blir meldt stjålet når de forsvinner, og at de som ikke er registrert passer litt bedre på sykkelen, sier Stein Haakonsen i FNH.

Han mener likevel det er naivt å gi registeret alene æren for færre saker.

- Gidder ikke melde

— Vårt inntrykk er at dette også er et velstandsfenomen. Mange regner ikke en halvgammel sykkel for å være noe verdt, og tar seg ikke bryet med å melde fra om den blir stjålet. Slik var det ikke for 10 år siden, mener Haakonsen.

Han ser for seg at sykkeleierne i stadig større grad havner i to grupper. Den ene er de som har en dyr sykkel til 10.000 kroner, som de registrerer og passer godt på.

Den andre er de som har en billigere sykkel, som de etter hvert slutter å oppfatte som en verdifull gjenstand.

Sommeren høysesong

I fjor ble 963 sykler meldt stjålet i Hordaland politidistrikt. Dette er en nedgang på 33 prosent fra 1997. Normalt skjer 80-90 prosent av tyveriene i Hordaland i Bergen.

Også i Sogn og Fjordane er det færre sykkeltyverier som blir meldt enn for noen år tilbake. I fjor ble 139 saker meldt til politiet - en nedgang på 46 prosent fra 2002.

Ifølge politiførstebetjent Siri Doksæter ved tyveri- og brannseksjonen hos Hordaland politidistrikt er de fleste sykkeltyverier tilfeldige.

— Vi finner sykler henslengt her og der. Det tyder på at noen har stjålet sykkelen for å komme seg fra et sted til et annet, sier Doksæter.

I årets fire første måneder ble 261 sykler meldt stjålet i politidistriktet, mot 218 på samme tid i fjor. Faren for å miste sykkelen er størst om sommeren, advarer Siri Doksæter.

— Da er det høysesong for sykkeltyverier.

SAVNER EIER 3: Svart Yosemite Cruiser med design som minner om de legendariske Apache-syklene. Ukjent funnsted.